Дослідження фармацевтичного ринку України і удосконалення діяльності ТОВ “Аптека Знахар” на ньому на засадах концепції холістичного маркетингу

Автор: Стахів Оксана Іванівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Маркетинг
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: У сучасних умовах вітчизняні підприємства використовують різноманітні концепції маркетингу, які характеризуються певною еволюцією розвитку [1, с. 242]. Найбільш сучасною з них є концепція холістичного маркетингу [2], що включає у себе декілька різновидів маркетингу [3] та може забезпечити підприємству отримання низки конкурентних переваг [4]. Тенденції розвитку маркетингу в Україні формуються досвідом ведення комерційної діяльності світовими лідерами, які є новаторами у сфері маркетингової діяльності [5, с. 395]. Об’єкт дослідження – діяльність ТОВ "Аптека Знахар" на ринку фармацевтичних препаратів України. Предмет дослідження – теоретичні засади формування діяльності торговельного підприємства на ринку фармацевтичних препаратів України на засадах концепції холістичного маркетингу. Мета дослідження: дослідження фармацевтичного ринку України і розроблення заходів щодо вдосконалення діяльності ТОВ "Аптека Знахар" на ньому на засадах концепції холістичного маркетингу. Результати дослідження. ТОВ "Аптека Знахар" володіє мережею аптек з однойменною назвою. Дане підприємство при встановленні цін враховує витрати, попит та ціни конкурентів на певні товари, диференціюючи ціни у різних аптеках. ТОВ "Аптека Знахар" пропонує товари за середніми цінами. Воно є гуртовим та роздрібним посередником в каналах збуту медичних та супутніх товарів, реалізуючи їх у 22 пунктах продажу, на сайті через їх бронювання, приймаючи участь у тендерах. Мережа аптечних закладів "Аптека Знахар" знаходиться у Львівській області. Маркетингові комунікації ТОВ "Аптека Знахар" вимагають суттєвого вдосконалення. Дане підприємство використовує переважно зовнішню рекламу та рекламу в соціальних мережах і на власному сайті. Останній характеризується обмеженим функціоналом, який не оновлювався з 2019 р. Дане підприємство не висвітлює також інформацію щодо своїх заходів зв’язків з громадськістю. Результати проведеного опитування показали, що підвищити довіру до аптечних мереж можуть заходи зв’язків з громадськістю, зокрема допомога малозабезпеченим громадянам, допомога госпіталям, поліклінікам та лікарням, публікації звітів із соціальної відповідальності, організація тренінгів для персоналу. Підвищує імідж аптек і їх участь у соціальних програмах. Відомість аптек вливає на їх популярність серед клієнтів. До найпопулярніших аптечних закладів належать "Аптека Подорожник", "Аптека низьких цін", "Аптека Доброго дня", "Аптека Здорова родина", "Аптека БАМ", "Аптека Копійка" та "Аптека Знахар". Більшість клієнтів задоволені пропонованим в них асортиментом медикаментів, рівнем цін та рівнем обслуговування в аптеках. У 2022 р. внаслідок воєнного стану, зміни інших факторів місткість ринку фармацевтичних препаратів України скоротилася у натуральному та вартісному виражені, зменшилася кількість аптек, значні зміни спостерігалися і у величині попиту на окремі товари та структурі їх закупівель. Прогнози щодо розвитку фармацевтичного ринку України у 2023 р. є позитивними. Стратегічний аналіз показав, що у напрямі покращання своєї маркетингової діяльності ТОВ "Аптека Знахар" необхідно серед інших реалізувати заходи соціально-відповідального маркетингу з метою підвищення зовнішнього іміджу підприємства та реалізувати заходи внутрішнього маркетингу для підвищення лояльності персоналу та іміджу даного підприємства серед персоналу. З урахуванням інтересів ТОВ "Аптека Знахар", його клієнтів та суспільства згідно проведених розрахунків встановлено, що ТОВ "Аптека Знахар" доцільно розробити та впровадити програму "Захист для захисників", яка полягатиме у виділенні партій ліків для госпіталів, із детальним висвітленням результатів у ЗМІ та в соціальних мережах. У роботі визначено рівень лояльності персоналу ТОВ "Аптека Знахар" через розрахунок інтегрального індексу лояльності з урахуванням низки показників. Проведене дослідження показало, що хоч рівень лояльності персоналу ТОВ "Аптека Знахар" є достатньо високий, проте він ще вимагає підвищення. З цією метою розроблені рекомендовані заходи для досліджуваного підприємства. Ключові слова: концепція холістичного маркетингу. маркетингова діяльність, аптечна мережа, ринок фармацевтичних препаратів, соціально-відповідальні заходи, лояльність персоналу. Перелік використаних літературних джерел. 1. Болотна О.В. Маркетинг відносин як сучасна концепція маркетингу. Траєкторія науки. 2015. № 2-3. С. 241-256. 2. Семененко К.Ю., Дунін М.Є., Розумей С.Б. Адаптована концепція холістичного маркетингу як інструмент залучення та утримання споживачів. Інтернаука. Серія: "Економічні науки". 2022. №4. URL: https://dspace.nuft.edu.ua/jspui/handle/123456789/40477 (дата звернення: 19.11.2023). DОІ: 10.25313/2520-2294-2022-4-7986. 3. Косар Н.С., Сарапін Т.В., Кузьо Н.Є. Концепція холістичного маркетингу у діяльності вітчизняних підприємств. Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Серія: Менеджмент та підприєм-ницт¬во в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. 2013. № 769. С. 47–53. 4. Фісун Ю., Марчук В. Концепція холістичного маркетингу: теоретичні аспекти та особливості практичного застосування. Соціально-економічні відносини в цифровому суспільстві. 2023. Т. 1 (47). С. 61-69. DОІ: 10.55643/sеr.1.47.2023.480. 5. Кубецька О.М., Остапенко Т.М., Фісуненко Н.О. Сутність маркетингу та його сучасні тенденції. Бізнес Інформ. 2021. №5. C. 390–396. DОІ: 10.32983/2222-4459-2021-5-390-396.