Дослідження та удосконалення цінової політики СТ «Міські інформаційні системи» в умовах здійснення зовнішньоекономічної діяльності
Автор: Карнась Андрій Сергійович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Менеджмент зовнішньоекономічної діяльності
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: В умовах посилення конкурентної боротьби, кризових явищах у господарських процесах підприємств важко переоцінити важливе значення цінової політики. Зростає роль розроблення та реалізації ефективної цінової стратегії, оскільки ціна на продукцію підприємства безпосередньо впливає на отримані фінансові результати від діяльності. Все вище зазначене обумовлює необхідність переходу від традиційних звичних підходів у ціноутворенні до пошуку прогресивних інноваційних рішень у формуванні цінової політики з головною ціллю забезпечення конкурентоспроможності підприємства. Основу конкурентоспроможності підприємства формують розробка та реалізація логічної і послідовної цінової політики, яка ґрунтується на відповідних принципах і визначеній послідовності [1-5]. Цінову політику можна охарактеризувати як певну систему методів, принципів, етапів ухвалення рішень щодо визначення цін, формування цінової стратегії і розроблення тактики, умов оплати, здійснення коригування цін відповідно до позиції на ринку збуту, стратегічних і тактичних цілей діяльності, витрат виробництва, транспортних, комунікаційних і збутових витрат, величини попиту, цін конкурентів, знижок і надбавок, податків та зборів, реакції покупців тощо [1]. На етапі розроблення цінової політики підприємства мають володіти відповідним інформаційним забезпеченням, дотримуватись принципів її формування і норм законодавства у сфері регулювання цін, здійснювати моніторинг впливу зовнішнього та внутрішнього середовища. Дієвість цінової політики залежить від цілей ціноутворення, інструментарію визначення кінцевої ціни, що в результаті має позитивно відобразитись на конкурентоспроможності [1-5]. Мета роботи: дослідження та удосконалення цінової політики СТ «Міські інформаційні системи» в умовах здійснення зовнішньоекономічної діяльності. Об’єкт дослідження: СТ «Міські інформаційні системи». Предмет дослідження: цінова політика СТ «Міські інформаційні системи» в умовах здійснення зовнішньоекономічної діяльності. У роботі оглянуто літературні джерела за проблемою удосконалення цінової політики підприємства в умовах здійснення зовнішньоекономічної діяльності, досліджено законодавство у сфері регулювання діяльності підприємств та за проблемою цінової політики. Проаналізовано діяльність СТ «Міські інформаційні системи». Оцінено фінансові результати та результати зовнішньоекономічної діяльності. Досліджено цінову політику підприємства, виявлено проблеми удосконалення та труднощі реалізації. За отриманими результатами запропоновано проект удосконалення цінової політики для СТ «Міські інформаційні системи». Розроблено ієрархічну структуру завдань реалізації заходів удосконалення. Визначено структуру необхідних ресурсів, розраховано витрати. Запропоновано стейкхолдерів проекту. Розраховано очікувані результати реалізації проектних рішень для підприємства та сформовано відповідний бюджет. Дослідження цінової політики СТ «Міські інформаційні системи» та можливостей її удосконалення дозволило визначити проблеми у сфері ціноутворення: цінова політика не забезпечує реалізацію стратегічних цілей підвищення рентабельності і максимізації прибутку СТ «Міські інформаційні системи» в умовах здійснення зовнішньоекономічної діяльності; необґрунтоване формування кінцевої ціни на продукцію СТ «Міські інформаційні системи» в умовах здійснення зовнішньоекономічної діяльності. Рекомендовано реалізувати наступні заходи: формування стратегії ціноутворення СТ «Міські інформаційні системи» в умовах здійснення зовнішньоекономічної діяльності; розроблення процесу ціноутворення СТ «Міські інформаційні системи» в умовах здійснення зовнішньоекономічної діяльності. Цінова стратегія є системою фінансових та організаційно-технічних заходів інтенсифікації процесу здійснення реалізації продукції, забезпечення підвищення конкурентоспроможності, здійснення впливу на попит та пропозицію на ринку. Стратегія передбачає здійснення контролю за ринком і збутом для утримання відповідного рівня ринкових цін, для оптимальних прибутків, що реалізується в програмі заходів удосконалення реалізації продукції. Рекомендований процес ціноутворення СТ «Міські інформаційні системи» в умовах здійснення зовнішньоекономічної діяльності: визначення стратегічних напрямів ціноутворення; дослідження та оцінювання попиту на ринку; оцінювання існуючих ризиків діяльності СТ «Міські інформаційні системи»; дослідження цін конкурентів на ринках збуту; розроблення методики визначення цін на продукцію; визначення кінцевої ціни продукцію. Ключові слова: цінова політика, цінова стратегія, ціна, ціноутворення, зовнішньоекономічна діяльність. Перелік використаних літературних джерел. 1. Гальчинська, Ю.М. (2014). Обґрунтування механізму ціноутворення та формування маркетингової цінової політики. Інвестиції: практика та досвід, (6), 27–30. 2. Сергєєва, О.Р. (2017). Цінова політика в системі забезпечення конкурентоспроможності підприємства. URL: http://pev.kpu.zp.ua/journals/2017/4_04_uk/13.pdf 3. Буторіна, В.Б., Свідер, О.П. (2021). Аналіз маркетингових цінових стратегій підприємств. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету, (49), 61-69. 4. Кудренко, Н.В., Редзюк, Т.Ю., Муравська Т.М. (2017). Обґрунтування цінової політики підприємства. URL: http://www.economyandsociety.in.ua/journal/13_ukr/35.pdf 5. Мазур О. (2020). Цінова політика як базис цінового менеджменту. URL: http://dspace.onu.edu.ua:8080/bitstream/123456789/30075/1/674-676.pdf