Активізація маркетингової діяльності ТОВ “ДЕКАДА-2000” на основі використання концепції партнерських відносин в каналах розподілу фармацевтичних препаратів

Автор: Пастернак Марта Ігорівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Маркетинг
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: На сучасному етапі покращити ефективність функціонування підприємства, сформувати довгострокові конкурентні переваги можна через впровадження у його діяльність концепції маркетингу партнерських відносин через побудову, підтримання, а також розширення міцних довготривалих і взаємовигідних відносин підприємства з партнерами - клієнтами, постачальниками та посередниками, власним персоналом тощо [1, 2]. Кінцевим результатом цієї концепції маркетингу є розроблення унікальних нематеріальних активів підприємства – його маркетингової ділової мережі [3]. Обсяги реалізації товарів на ринку підприємств визначаються низкою факторів, на які впливає ефективність взаємодії між учасниками маркетингової ділової мережі [4, с. 236], тобто маркетинг партнерських відносин сприяє сталому розвитку підприємства на ринку [5]. У його реалізації важлива роль відводиться використанню різних інструментів аналізу клієнтської поведінки [6]. Об’єкт дослідження – діяльність ТОВ "ДЕКАДА-2000" на ринку фармацевтичних препаратів України. Предмет дослідження – теоретичні положення щодо впровадження концепції партнерського маркетингу у діяльність підприємств загалом та торговельних посередників зокрема. Мета дослідження: теоретичні положення щодо впровадження концепції партнерського маркетингу у діяльність підприємств загалом та торговельних посередників зокрема. Результати дослідження. ТОВ "ДЕКАДА-2000" - це підприємство, до основної сфери діяльності якого входить торгівля фармацевтичними товарами у аптеках України. Дане підприємство володіє аптечною мережею "Аптека Пульс" у м. Львові та інших населених пунктах Західної України, яка станом на серпень 2023 р. включала 106 аптек. Вони розташовані у 31 населеному пункті. Товарна номенклатура ТОВ "ДЕКАДА-2000" постійно оновлюється і у ній найбільшу частку займають фармацевтичні препарати. Досліджуване підприємство тісно співпрацює із вітчизняними та іноземними постачальниками ліків. ТОВ "ДЕКАДА-2000" використовує диференційовану цінову стратегію. Воно намагається забезпечити належний рівень обслуговування покупців завдяки підбору кваліфікованих фармацевтів у свої аптеки. Останні знаходяться переважно у спальних районах міст, багато з них працює цілодобово. Здійснити пошук та зарезервувати ліки можна на сайті мережі "Аптека Пульс", заповнивши спеціальну форму. ТОВ "ДЕКАДА-2000" проводить рекламу своєї аптечної мережі "Аптека Пульс". Серед засобів поширення інформації дане підприємство акцент робить передусім на рекламі на місцевому радіо, у періодичних виданнях, на власному сайті, сайті замовлень ліків https://tabletki.ua, у мережі Facebook, використовує воно і зовнішню рекламу, заходи стимулювання збуту, займається спонсорством. Проте ТОВ "ДЕКАДА-2000" не використовує програми лояльності та не надає знижки малозахищеним категоріям населення, не завжди добре працює його сайт. Тому маркетингові комунікації ТОВ "ДЕКАДА-2000" потребують суттєвого удосконалення. Результати зібраної первинної інформації показують, що до важливих чинників при відвідуванні аптек опитані віднесли ввічливість фармацевтів та їх поради фармацевтів. Тому аптеки повинні ретельно відбирати свій персонал та навчати його. 58,4 % опитаних вибирають ту аптеку, де ціни найнижчі, а 26,7 % опитаних – в якій є картка лояльності. 68,3 % опитаних користуються програмами лояльності мереж аптечних закладів. Отже цінова політика аптеки, використання нею заходів стимулювання збуту впливають на вибір респондентами місця закупівлі ліків. Постачальники можуть суттєво впливати на діяльність аптечних мереж через вчасну поставку необхідного асортименту товарів, ціни на них, а споживачі – через свої переваги при виборі місця закупівлі фармацевтичних препаратів. Тому аптекам важливо забезпечити партнерські відносини з суб’єктами ринку. SWOT-аналіз показує, що для ТОВ "ДЕКАДА-2000" у найближчій перспективі оптимальною буде стратегія інтенсивного розвитку. У її реалізації важлива роль відводиться формуванню його партнерських відносин із клієнтами та виробниками ліків. ТОВ "ДЕКАДА-2000" рекомендується впровадити програми лояльності споживачів, використовувати три рівні програм лояльності - "Базову", "Стандарт" та "Преміум", розроблено їх основні характеристики. У роботі подані і основні характеристики партнерської програми ТОВ "ДЕКАДА-2000" та таких виробників фармацевтичних препаратів як ПАТ НВЦ "Борщагівський ХФЗ" та АТ "Фармак", оскільки результати дослідження показали їх найвищу конкурентоспроможність серед аналізованих виробників ліків. Ключові слова: маркетинг партнерських відносин, канали розподілу товарів, аптечна мережа, ринок фармацевтичних препаратів, програми лояльності, партнерські програми аптеки і виробників. Перелік використаних літературних джерел. 1. Козар Г. Маркетинг партнерських відносин як основа ведення сучасного бізнесу. URL: http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/4122/1/% D0%9A%D0%BE%D0%B7%D0%B0%D1%80.pdf (дата звернення: 23.11.2023). 2. Борисенко О.С., Фісун Ю.В. Маркетинг відносин як сучасна концепція маркетингу. Інфраструктура ринку. 2017. Вип. 7. С. 107-113. 3. Струк Н.С. Концептуальні засади розвитку маркетингу партнерських відносин підприємств. Причорноморські економічні студії. 2018. Вип. 30-1. С. 212-126. 4. Федорович Р.В. Аналіз в управлінні збутовою політикою підприємства. Тенденції розвитку маркетингу в умовах економічних трансформацій: монографія. Тернопіль, 2017. С. 234–249. 5. Палєхова Л.Л., Куваєва Т.В. Маркетинг партнерських відносин в управлінні сталим розвитком: навч. посібник. Дніпро, 2022. 136 с. 6. Савіна С.С. Тенденції розвитку сучасних концепцій маркетингу. Ефективна економіка. 2018. № 6. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/ pdf/6_2018/37.pdf (дата звернення: 25.10.2023).