Особливості висвітлення проблем освіти в сучасних інтернет-медіа (на прикладі онлайн-видань «Українська правда», «Цензор.нет» та «NV» за період січень-вересень 2023 року)

Автор: Лучинець Ірина Михайлівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Журналістика
Інститут: Інститут права, психології та інноваційної освіти
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Інтернет в сучасному світі – перше джерело інформації. Онлайн-видання надають можливість швидко та легко отримувати інформацію та новини через інтернет. Завдяки онлайн-медіа можна отримувати оновлену інформацію в реальному часі у будь-якому місці [1]. Перевагою онлайн-видань є доступність і розмаїття інформації, яку отримують люди, а також можливість спілкування між читачами та авторами (коментарі, обговорення тем, опитування, інші види зворотного зв’язку). Такі видання є гнучкими та інноваційними у форматі та використанні медіа-елементів (відео, аудіо, графіки тощо). Онлайн-видання в суспільстві відіграють важливу роль, оскільки впливають на формування думок та сприяють розвитку критичного мислення у людей. І більшість людей про проблемні питання в різних сферах, зокрема освітній, дізнаються саме з онлайнвидань [4]. Висвітлення освітніх проблем у медіа є дуже важливим аспектом нашого суспільства. Це допомагає інформувати громадськість про актуальні питання, тенденції та проблеми у сфері освіти. Онлайн-медіа дозволяють широкому колу аудиторії отримувати актуальну інформацію незалежно від місця перебування [5]. Об’єкт дослідження: онлайн-видання «Українська правда» (https://www.pravda.com.ua/ ), «Цензор.нет» (https://censor.net/ ) та «NV» (https://nv.ua/ ) на освітню проблематику за період січень-вересень 2023 року. Предмет дослідження: особливості та специфіка публікацій на освітню проблематику в онлайн-виданнях. Мета дослідження. Проаналізувати висвітлення проблем освіти в публікаціях онлайн-видань «Українська правда», «Цензор.нет» та «NV» (січень – вересень 2023 р.). З початком повномасштабної війни в Україні перед освітою постало багато завдань, найголовніше з яких досить складне. Потрібно, зберігаючи спокій і мотивацію учасників освітнього процесу, продовжити освітню діяльність. Заклади освіти успішно справляються з виконанням даного завдання, оскільки продовжується їх навчальна, виховна та методична робота. [2]. Війна продовжує негативно впливати на освітній процес. Повітряні тривоги переривають навчальний процес, тому що безпека учнів і вчителів на першому місці. Багато учнів з початком війни змушені були виїхати закордон і продовжити навчання там, що стало однією з найбільших проблем освіти в час війни. Є багато спеціалізованих освітніх онлайн-видань для навчання та розвитку учасників освітнього процесу. Проте загальнонаціональні онлайн-медіа також постійно публікують інформацію та новини у сфері освіти [3]. У онлайн-виданнях«Українська правда», «Цензор.нет» та «NV» з січня по вересень 2023 року є багато матеріалів на освітню тематику. Найбільше статей у цій галузі опубліковано у березні та квітні цього року. Велика кількість матеріалів присвячена таким темам, як освіта під час війни, шкільна освіта та вступ 2023. У цих виданнях приділяється увага також державній мові у освітній сфері, кадровим змінам у профільному міністерстві та сенсаціям у освітньому житті. Опитування серед освітян показало, що висвітлення проблем освіти у медіа є недостатнім і найбільше інформації, зокрема в освітній сфері, вони отримують з онлайн-видань. Також було з’ясовано, які саме питання освіти, на думку вчителів, потребують детальнішого висвітлення. Вирішення проблем освіти у онлайн-виданнях є важливою темою, особливо з урахуванням останніх тенденцій у глобальному освітньому секторі. Онлайнвидання можуть стати ефективним інструментом для забезпечення доступу до якісної освіти та актуальної інформації в сфері освіти широкому колу людей [6]. Освіта є фундаментом у формуванні кожної особистості і має безпосередній вплив на суспільство, тому кожна проблема, що стосується освітньої сфери потребує висвітлення та якнайшвидшого вирішення [4]. Ключові слова: освіта, освітня журналістика, проблеми освіти, освітні питання, онлайн-освіта, освіта в онлайн-виданнях, освіта під час війни. Перелік використаних літературних джерел 1. Варич М. Науково-популярна журналістика як метод комунікації у соціокультурному просторі [Електронний ресурс] / Марина Варич. – К., 2014. – Режим доступу: http://expertizejournal.org.ua/attachments/article/933/obraz_2014_15_3%20(1) .pdf 2. Калінгі С. Глобал Медіа — Час для створення п’ятої влади [Електронний ресурс] / Сеневіратне Калінгі // Terra Vivaонлайн. Режим доступу: http://ipsnews.net/fsm2003/27.01.2003/nota26.shtml (дата звернення: 1.10.2023). – Назва з екрана. 3. Кирилова О. Наукова та науково-популярна журналістика: складнощі дефініції понять і типологізації медіа. Синопсис: текст, контекст, медіа ISSN 2311-259X Synopsis: text, context, media [Електронний ресурс] / Оксана Кирилова. – К., 2021.Т.27(3), с. 141–148. – Режим доступу: https://doi.org/10.28925/2311-259x.2021.3.3 4. Компас. Посібник з освіти з прав людини за участю молоді. Навчальне видання [Електронний ресурс] / Патриція Брандер, Лор де Вітте, Націла Гані, Руї Гомеш, Еллі Кін, Анастасія Нікітіна, Юстина Пінкевічюте. – Х.,2020. – 490 с. Режим доступу: https://www.coe.int/uk/web/compass/media 5. Луман Н. Реальність мас-медіа [Електронний ресурс] / Ніклас Луман. – К., 2010. - 158 c. Режим доступу: https://shron1.chtyvo.org.ua/Luman_Niklas/Realnist_mas-media.pdf 6. Терепищий С. (2016). Сучасні освітні ландшафти [Електронний ресурс] / С. Терепищий. К., 2016. – Режим доступу: https://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/12677Шаар К. Розвиваюча 7. журналістика [Електронний ресурс] / К. Шаар. 2020. – Режим доступу: http://bildungsjournalismus.de