Діагностування ризиків бюджетної децентралізації (на прикладі бюджету Львівської МТГ)

Автор: Федицька Вероніка Василівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Фінанси, банківська справа та страхування
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: В результаті проведеного аналізу виконання місцевих бюджетів, встановлено, що відбулося істотне зростання власних доходів місцевих бюджетів за рахунок зростання податкових надходжень, а також відбулася зміна структури власних доходів місцевих бюджетів. Зокрема, значне їх зростання за рахунок податку на доходи фізичних осіб та місцевих податків і зборів, серед яких найвагомішими є єдиний податок на плата за землю. Також протягом останніх років в Україні істотних змін зазнали форми реалізації міжбюджетних трансфертів та механізм їх розрахунку. В результаті цього істотно змінилася структура міжбюджетних трансфертів до місцевих бюджетів. З 2015 року, у зв’язку з низкою реформ (освітня реформа, медична реформа, реформою децентралізації), спостерігається зниження питомої ваги трансфертів з державного бюджету, натомість зростає питома вага власних доходів місцевих бюджетів, що є позитивно і свідчить про ефективність реформи децентралізації. Проте, значна частина територіальних громад в Україні сформована без урахування вимог урядової методики щодо їх формування. В результаті станом на 2022 рік 84% територіальних громад та 82% обласних бюджетів залишаються дотаційними. Виявлено такі ризики успішної реалізації реформи децентралізації в Україні: 1) виникнення значних регіональних нерівностей в доходах територіальних громад; 2) зменшення макроекономічної стабільності; 3) зменшення ефективності управління у порівнянні з централізованою державною вертикаллю; 4) переважання місцевих інтересів над національними та розвиток корупції на місцевому рівні. Проте найбільш актуальним сьогодні ризиком є ризик часткового згортання реформи децентралізації (ризик рецентралізації). Проведено моделювання залежності надходження ПДФО до зведеного бюджету від рівня мінімальної заробітної плати в Україні. З побудованої моделі випливає, що зростання мінімальної заробітної плати спричиняє дуже незначний приріст надходження ПДФО у бюджет, а найбільш стабільним джерелом доходів місцевого бюджету є місцеві податки. В третьому розділі проведено оцінку ризику рецентралізації в Україні та зниження дотаційного потенціалу місцевих бюджетів на прикладі бюджету Львівської МТГ. Встановлено, що ризик рецентралізації може бути знижено лише шляхом зарахування ПДФО у місцеві бюджети по місцю реєстрації платника податків, а не податкового агента, і при цьому при одночасному включення бюджету міста Києва у загальну систему вирівнювання. Ключові слова: децентралізація, податкові надходження, податок на доходи фізичних осіб, місцеві податки, базова дотація, реверсна дотація 1. Боднар Г.Л. Сучасний стан надання адміністративних послуг в Україні за умов децентралізації .Центральноукраїнський вісник права та публічного управління. № 1.2023.DOI: https://doi.org/10.32782/cuj-2023-1-1 2. Грубляк О. Основні вектори змін місцевих бюджетів у контексті бюджетної децентралізації та воєнного стану / О. Грубляк // Галицький економічний вісник. — Т. : ТНТУ, 2023. — Том 80. — № 1. — С. 59–67. 3. Гаврік Р. О. Доктринальні питання визначення поняття децентралізації та місцевої публічної влади. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: право, публічне управління та адміністрування, №8. 2023. https://doi.org/10.54929/2786-5746-2023-8-01-07 4. Кучеркова Світлана. Формування місцевих бюджетів та напрями їх покращення в умовах децентралізації. Галицький економічний вісник №1(80). 2023. С.49-58 https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu 5. Марченко Володимир. Системи місцевого самоврядування в контексті проведення реформи децентралізації влади в Україні. International Science Journal of Jurisprudence&Philosophy. Vol.2, No. 2, 2023, pp. 8-17. doi: https://doi.org/10.46299/j.isjjp.20230202.02