Дослідження і підвищення економічної ефективності збутової діяльності підприємств харчової промисловості в умовах поглиблення міжнародної співпраці України та Польщі
Автор: Дністрян Леся Володимирівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Міжнародна економіка
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2023-2024 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: Незважаючи на те, що вітчизняна економіка перебуває в кризі вже не перший рік, вона є періодом великих можливостей. Сьогодні конкуренція жорстка, і єдиним способом забезпечити стабільне отримання прибутку є створення ефективної та прогресивної системи збутової діяльності. Науковці стверджують, що «збут» — це процес реалізації продукції з метою перетворення товарів у гроші та задоволення попиту споживачів. Підприємство досягає своєї кінцевої мети, продає товари та заробляє гроші [1]. Збутова діяльність включає в себе всі етапи, які здійснюються до і після завершення процесу виробництва, охоплюючи всі дії, від підготовки товару до безпосереднього продажу клієнтам до надання післяпродажного обслуговування [2]. На рівні підприємства поняття «ефективність» описує зв’язок між величиною отриманого результату від його діяльності та кількістю інвестованих або витрачених ресурсів у виробництво. Як стверджує В.Г. Андрійчук, економічна ефективність – це відношення між отриманими результатами виробництва, тобто продукцією і матеріальними послугами, з одного боку, і витратами праці та засобів виробництва, з іншого [3]. Об’єктом дослідження є збутова діяльність ТзОВ «ТВК «ВОЛДІ». Предметом дослідження є комплекс методологічних, теоретичних та практичних підходів, спрямованих на підвищення ефективності збутової діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгово-виробнича компанія «ВOЛДI». Мета цього дослідження полягає в тому, щоб визначити особливості підвищення економічної ефективності збутової діяльності підприємств харчової промисловості в умовах поглиблення міжнародної співпраці між Україною та Польщею. В ході виконання магістерської роботи було розглянуто наукову та навчально- методичну літератури з питань збутової діяльності в умовах поглиблення міжнародної співпраці вітчизняних та іноземних підприємств, а також показники ефективності збутової діяльності на підприємстві. Проаналізовано правове забезпечення ефективності збутової діяльності, яке значною мірою регулюється законами та нормативними актами. Закон України «Про зовнішньоекономічну діяльність», Закон України «Про захист від недобросовісної конкуренції», Закон України «Про якість та безпеку харчових продуктів і продовольчої сировини», та інші, суттєво впливають на ведення торговельної діяльності [4,5,6]. Далі проаналізовано міжнародні економічні відносини України та Польщі в сфері підприємств харчової промисловості. Для цього було наведено динаміку основних макроекономічних показників обох країн. Укрaїна та Польща є важливими торговельними партнерами у сфері економіки. У структурі експорту товарів з України до Польщі переважно представлені наступні категорії товарів: чорні метали; жири та олії рослинного або тваринного походження; зернові культури; руда, шлак та зола. Стосовно структури імпорту товарів з Польщі, основними категоріями є наступні: палива мінеральні, нафта і продукти її перегонки; засоби наземного транспорту, за винятком залізничного; пластмаси та полімерні матеріали; реактори ядерні. Найбільше Україна експортyє цукерки до країн Європейського Союзу і країн Співдружності Незалежних Держав, а країни Азії займають третє місце за обсягами [7,8]. Наступним етапом було описано характеристику ТзОВ «ТВК «ВОЛДІ» та проаналізовано економічні показники підприємства. ТзОВ «ТВК «ВОЛДІ» займається виробництвом какао, шоколаду та цукрових кондитерських виробів під торговою маркою CHOCOBOOM. Головою організації є Ірина Михайлівна Петелицька. Статутний капітал компанії становить 29205000 грн, і у ній працює 68 працівників. Також було досліджено та розраховано економічну ефективність збутової діяльності підприємства в умовах поглиблення міжнародної співпраці з Польщею. Завершальним кроком було описано альтернативні заходи для збільшення обсягів збуту ТзОВ «ТВК «ВОЛДІ» та обрано найбільш доцільний варіант. Для підвищення економічної ефективності збутової діяльності ТзОВ «ТВК «ВОЛДІ» в умовах поглиблення міжнародної співпраці було проведено порівняльний аналіз 3 заходів - розширення ринків збуту, впровадження системи управління якістю, запровадження ERP-системи для збільшення обсягів збуту. ERP-система мала найбільші переваги та найменші недоліки, тому було вирішено її впроваджувати. Sales Creatio - це ефективнa ERP-система, яка надає різноманітні функції для автоматизації процесів у сфері продажів, маркетингу та обслуговування клієнтів [9]. Наведено детальний опис впровадження заходу на підприємстві для збільшення обсягів збуту та досягнення цільового показника чистого доходу в умовах поглиблення міжнародної співпраці між Україною та Польщею та розраховано її економічну доцільність. Для визначення економічного обгрунтування заходу було обчислено загальні витрати, які понесе підприємство за впровадження заходу, сумарну економію на умовно-постійних витратах, нові цільові значення чистого доходу, сукупного та чистого прибутків, активів, рентабельності, терміну окупності. Ключові слова: збут, збутова діяльність, економічна ефективність, підвищення, показники. Перелік використаних літературних джерел. 1. Брух О.О. (2011). Теоретичні проблеми збуту продукції сільського господарства. Вісник Харківського національного технічного університету сільського господарства ім. П. Василенка, (112), 140 –145. 2. Апопій В.В, Міщук І.П, Ребицький В.М, Рудницький С.І & Хом`як Ю.М. (2018) Організація торгівлі. 2-ге видання., перероб. та доп. Київ. Центр учбової літератури. 3. Андрійчук В.Г. (2005). Ефективність діяльності аграрних підприємств: теорія, методика, практика, аналіз. Київ: КНЕУ. 4. Закон України «Про зовнішньоекономічну діяльність» No 959-XI (1991) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/959-12#Text 5. Закон України « Про захист від недобросовісної конкуренції» No236/96-ВР (1996) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/236/96-%D0%B2%D1%80#Text 6. Закон України «Про якість та безпеку харчових продуктів і продовольчої сировини» No2809-IV (2005) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2809-15#Text 7. Державна митна служба України (2023, 2 листопада). Товарообіг. https://bi.customs.gov.ua/uk/trade/. 8. Центральний статистичний офіс Польщі (2023, 2 листопада). Товарообіг. https://stat.gov.pl/podstawowe-dane/ 9. Creatio (2023, 21 листопада). CRM Creatio. https://www.creatio.com/ua/crm