Визначення стійкості бортів кар’єра з використанням наземної радарної системи

Автор: Прядка Костянтин Олексійович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Аерознімання з безпілотних літальних апаратів
Інститут: Інститут геодезії
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Аналіз надзвичайних подій зсувного характеру на гірничодобувних підприємствах показує, що найчастіше деформації фіксуються або за результатами візуальних спостережень шляхом виявлення тріщин, просадок та випирань або вже за наслідками деформації [Зуска, 2014]. Недостатній масштаб спостережень призводить до ситуацій, коли не вдається своєчасно виявити на ранній стадії процес деформування борту та оперативно вжити заходів з запобігання розвитку негативного явища [Перегудов В., 2012]. Скорочення операційної вартості робіт, шляхом підвищення інтенсивності розробки родовищ, має супроводжуватись підвищеними заходами. спрямованими на забезпечення стійкості бортів кар’єрів, ділянок та уступів, проведення протидеформаційних заходів, що неможливе без масштабування процесу контролю стану бортів. Одним з новітніх засобів спостережень є моніторинг засобами дистанційного зондування Землі з використанням наземних георадарних комплексів. Застосування такого типу технології в Україні ще не набуло великого поширення через законодавчі та методологічні неузгодження з існуючою практикою моніторингу зміщень, проте вже добре зарекомендувало себе у світових гірничодобувних практиках [Botsialas K., 2021, Тревого І., Горб А., Мелешко О., 2017]. Об’єктом дослідження є моніторинг зміщень на об’єктах гірничодобувної промисловості з використанням дистанційного зондування Землі. Предметом дослідження є метод моніторингу бортів кар’єрів з застосуванням наземного інтерферометричного радару з синтезованою апертурою. Мета магістерської роботи полягає у дослідженні процесу моніторингу бортів кар’єру засобами інтерферометричного радару з синтезованою апертурою. В експериментальному дослідженні викладено результат розгортання та роботи наземного георадарного комплексу IBIS-FM. Дані, отримані у результаті експериментальної роботи комплексу, є релевантними і корелюються з класичними спостереженнями. Визначено потенційні зони зсуву та надано аналіз руху кожної з зон інтересу. Дана наукова робота є актуальною та започатковує практичне дослідження дистанційних спостережень засобами наземних георадарних комплексів в Україні, розкриває переваги \х використання, як і необхідність досліджень шодо нормативного забезпечення використання методу. Ключові слова: моніторинг, зсувні процеси, дистанційне зондування Землі, інтерферометрія, георадар, методи спостережень. Перелік використаних літературних джерел. 1. Зуска А. (2014) Визначення зсувонебезпечних ділянок за результатами геодезичного моніторингу. Інженерна геодезія, 60, 14-22 2. Перегудов В., Федин К., Несмашный Е., Колесников Д., Удод Е, Короленко М. (2012). Обоснование оптимальных параметров открытых горных выработок на Криврожских карьерах. Кривой Рог: Дионис 3. Тревого І., Горб А., Мелешко О. (2017). Застосування радарів із синтезованою апертурою для висо¬коточного геопросторового моніторингу. Сучасні досягнення геодезичної науки та виробництва, 1(33), 44-46. 4. Botsialas K., Rovde V., Falomi A., Meloni F., Boldrini N., Bellotti F., Leoni L., Coli N. (2021). The integrated usage of ground-based and satellite SAR, along with 3D structural modelling in Titania: creating a link between short and long - term slope stability hazard management. Mechanics and Rock Engineering, from Theory to Practice, 833, 29-39. 5. Highland, L.M., Bobrowsky P. (2008). The landslide handbook—A guide to understanding landslides. Reston, Virginia: U.S. Geological Survey Circular