Проєкт інформаційної системи для практикування розмовних здібностей з англійської мови із елементами доповненої реальності
Автор: Смук Ірина Романівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Управління ІТ проектами
Інститут: Інститут комп'ютерних наук та інформаційних технологій
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Вивчення англійської мови – є важливим інструментом для досягнення успіху в сучасному світі, оскільки воно забезпечує доступ до міжнародних ринків, науки та можливостей професійного розвитку. Вивчення може здійснюватися різними методами. «Традиційними» підходами вважаються граматико-перекладний метод, аудіолінгвальний метод, комунікативний підхід і метод повної фізичної реакції [1]. З розвитком технологій, помітний перехід до інноваційних підходів опановування іноземних мов, адже вони роблять цей процес більш інтерактивним та ефективним [2]. Серед таких методів і підходів є ігри зі словами, мультимедійний метод і метод конкурсів. Помітна поява більшої кількості платформ, які активно застосовую різні сучасні технології. Штучний інтелект (ШІ) – це одна з тих технологій, що швидко розвиваються та здатні суттєво вплинути на процес навчання, особливо у сфері вивчення іноземних мов [3]. Zuraina Ali у своїй праці «Artificial intelligence (AI): A review of its uses in language teaching and learning» зазначає, що ШІ допоміг тим, хто практикують англійську мову покращити аудіювання, а також підготувати їх до середовища спілкування, схожого на рідне [4]. Серед інших інноваційних інструментів є доповнена реальність (AR), яка має великий потенціал для покращення мотивації та результатів навчання. Antigoni Parmaxi та Alan A. Demetriou виявили, що популярність мобільного AR для підтримки словникового запасу складає 23,9% , а для говоріння – 9,9% [5]. Це свідчить про актуальність розробки інформаційної системи для вивчення англійської мови, зокрема для практикування розмовних навичок з застосуванням цих інновацій. Адже, така ситема може стати вагомим внеском у розвиток сучасних методів навчання. Об’єктом дослідження кваліфікаційної роботи є процес створення проєкту інформаційної системи для практики розмовних здібностей з англійської мови з використанням елементів доповненої реальності. Предмет дослідження – це технології та способи реалізації проєкту інформаційної системи для практики розмовних здібностей з англійської мови з елементами доповненої реальності. Мета магістерської кваліфікаційної роботи полягає в проєктуванні інформаційної системи для практики розмовних здібностей з англійської мови з використанням технологій штучного інтелекту та доповненої реальності. Задля досягнення заданої мети було визначено декілька важливих завдань: • здійснити аналітичний огляд літературних джерел, щоб оцінити та довести актуальність проєктування системи; • проаналізувати можливості використання технологій доповненої реальності в освітніх цілях; • дослідити переваги та недоліки вже наявних аналогів системи для формування вимог до проєкту; • зробити системний аналіз об’єкта дослідження; • визначити та конкретизувати вимоги та функції системи за допомогою побудови UML діаграм; • розробити план реалізації проєкту, врахувавши необхідні ресурси та проаналізувавши ймовірні ризики; • описати процес впровадження інформаційної системи та провести контроль виконання завдань проєкту. У магістерській кваліфікаційній роботі було здійснено аналіз наявних систем, розглянуто задачі та практичні шляхи їх вирішення. Здійснення системного аналізу за допомогою побудови дерева цілей забезпечило чіткий план дій, а застосування методу аналізу ієрархій (МАІ) допомогло з вибором найбільш доцільного типу системи. Крім цього, використання UML-діаграм відобразило чітке визначення вимог та функціональних характеристик. Було охарактеризовано призначення та визначення місця застосування системи. Під час розроблення концептуальної моделі системи було описано вхідні та вихідні дані, а ще її функції та структуру. Також під час планування проєкту було визначено функціональні ролі та відповідальності команди, обсяг робіт і графік їх виконання. Було визначено механізми управління змінами до обсягу проєкту та плани комунікацій, керування якістю, ризиками та ресурсами. У результаті проведеної роботи було реалізовано інформаційну систему у формі мобільного застосунку під назвою «LinguaMate AR», що забезпечило доступ до функціональності системи. Система використовує технології штучного інтелекту та доповненої реальності для забезпечення взаємодії користувача з системою в реальному часі. Користувачі можуть вдосконалювати свої мовні навички, отримувати аналіз своїх помилок, оцінки та рекомендації щодо покращення. Аналіз результатів проєкту показав, що система відповідає запланованим вимогам і досягає основних цілей. Ключові слова – вивчення англійської мови, проєкт, штучний інтелект, доповнена реальність, практика розмовних здібностей, інформаційна система. Перелік використаних літературних джерел. 1. Setiyadi, A. B. (2020). Teaching English as a foreign language. Graha Ilmu. 2. Anburaj, M. G., Christopher, G., & Ming, N. (2014). Innovative methods of teaching English language. IOSR Journal of Humanities and Social Science, 19(8), 62–65. 3. Барна, О. В., & Бабій, Д. В. (2023). Переваги штучного інтелекту в освіті. У Підготовка майбутніх учителів фізики, хімії, біології та природничих наук в контексті вимог Нової української школи, 22–24. 4. Ali, Z. (2020, February). Artificial intelligence (AI): A review of its uses in language teaching and learning. In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering (Vol. 769, No. 1, p. 012043). IOP Publishing. doi: 10.1088/1757-899X/769/1/012043 5. Parmaxi, A., & Demetriou, A. A. (2020). Augmented reality in language learning: A state?of?the?art review of 2014–2019. Journal of Computer Assisted Learning, 36(6), 861-875. doi: 10.1111/jcal.12486