Дослідження та удосконалення підходів до формування резервів зменшення собівартості продукції ТзОВ «ЛЬВІВ АВТО ХАБ» в умовах здійснення зовнішньоекономічної діяльності

Автор: Левочко Діана Євгенівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Менеджмент зовнішньоекономічної діяльності
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: Собівартість продукції - це вартісне вираження витрат, пов’язаних з використанням у технологічному процесі природних ресурсів, сировини, матеріалів, палива, енергії, нематеріальних активів, спеціалізованого оснащення, інструменту, трудових і фінансових ресурсів, а також витрат на виробництво і збут готової продукції, включаючи встановлені державою податки й платежі [1]. Виробничо-господарська діяльність залежить від фінансових результатів діяльності підприємств, фінансового стану та темпів росту виробництва, тому послідовне зниження собівартості продукції є однією з основних умов для поліпшення ефективності функціонування підприємства, що дає змогу збільшити прибуток та підвищити конкурентоспроможність [2]. Задля зменшення рівня собівартості продукції необхідно дотримуватися нормативних, раціональних витрат на виконання конкретних процесів виробництва, надання послуг та інших прямих і загальновиробничих витрат [3]. У ринкових умовах діють різноманітні підходи до планування виробничих витрат і розроблення стратегії зниження собівартості продукції. Основною умовою зниження собівартості є безперервний технічний прогрес [4]: впровадження нової техніки, комплексна механізація і автоматизація виробничих процесів, вдосконалення технології, впровадження прогресивних видів сировини й матеріалів, що дають змогу значно знизити затрати виробництва і, як наслідок, собівартість продукції. Виділяють такі основні резерви зниження собівартості продукції [5]: поліпшення використання основних фондів; підвищення продуктивності праці на підприємстві; економія матеріальних та енергетичних витрат; ліквідація непродуктивних витрат. Об’єкт дослідження - ТзОВ «ЛЬВІВ АВТО ХАБ». Предмет дослідження – вибір підходів до формування резервів зменшення собівартості продукції ТзОВ «ЛЬВІВ АВТО ХАБ» в умовах здійснення зовнішньоекономічної діяльності. Мета дослідження – удосконалення підходів до формування резервів зменшення собівартості продукції ТзОВ «ЛЬВІВ АВТО ХАБ» в умовах здійснення зовнішньоекономічної діяльності. Ретельно проаналізувавши і дослідивши діяльність ТзОВ «ЛЬВІВ АВТО ХАБ» та особливості розроблення підходів до формування резервів зменшення собівартості продукції в умовах здійснення зовнішньоекономічної діяльності було виявлено такі нагальні проблеми щодо функціонування предмета дослідження, як: недостатньо ефективне управління запасами ТзОВ «ЛЬВІВ АВТО ХАБ», що зумовлює необгрунтоване накопичення запасів та зростання витрат на їх утримання, а також залежність ТзОВ «ЛЬВІВ АВТО ХАБ» від вузького спектру нестабільних постачальників, що призводить до нераціонального зростання витрат на закупівлю матеріалів. Практичне значення магістерської кваліфікаційної роботи полягає у формуванні конкретних рекомендацій щодо удосконалення підходів до формування резервів зменшення собівартості продукції ТзОВ «ЛЬВІВ АВТО ХАБ» в умовах здійснення зовнішньоекономічної діяльності шляхом вирішення виявлених проблем, зокрема: впровадження системного підходу до управління запасами на основі використання ERP-системи у ТзОВ «ЛЬВІВ АВТО ХАБ» з метою формування резервів зниження витрат на утримання запасів, а також впровадження процесного підходу до формування стратегії диверсифікації постачальників для ТзОВ «ЛЬВІВ АВТО ХАБ» задля визначення резервів зниження витрат на закупівлю матеріалів. Ключові слова – собівартість продукції, резерви зниження собівартості, витрати, прибуток, підходи. Перелік використаних літературних джерел. 1. Мельник, Т. Ю., Цимбал, І. М. (2017). Економічна сутність собівартості продукції та шляхи її зниження. Економічний аналіз, № 6, 41-45. 2. Радіонова, Н. Й. (2017). Науково-методичні підходи до пошуку резервів зниження виробничих затрат на підприємстві. Науковий вісник Ужгородського національного університету, №13, 82-91. 3. Каленич, І. С. (2019). Економічна сутність витрат і собівартості продукції. Бізнес Інформ, №11, 241-246. 4. Мошковська, О. А. (2009). Облік затрат і калькулювання собівартості продукції згідно з вітчизняним законодавством: подальший розвиток і шляхи вдосконалення. Вісник Житомирського державного технологічного університету. Серія «Економічні науки», № 3, 182-192. 5. Гелеверя, Є. М., Чудна, А. О. (2021). Моделювання й оптимізація собівартості продукції підприємницької структури. Бізнес Інформ, №11, 154-161.