Дослідження фармацевтичного ринку та обґрунтування напрямів удосконалення маркетингової збутової політики ТОВ "АПТЕКА ЗНАХАР" на ньому

Автор: Глинянчук Анна Михайлівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Маркетинг
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Необхідність постійного аналізу та управління маркетинговою збутовою політикою обумовлюється її вагомістю у діяльності підприємства [1]. Проте сьогодні існують різноманітні підходи щодо визначення її сутності [2, с. 77; 3, с. 60]. Особливе значення у розробленні маркетингової збутової політики торговельного підприємства має використання логістичних підходів, зокрема при утриманні запасів [4]. Збільшити обсяги реалізації товарів торговельному підприємству дозволяють і заходи стимулювання збуту [5]. Об’єкт дослідження – маркетингова збутова політика ТОВ "АПТЕКА ЗНАХАР" на фармацевтичному ринку України. Предмет дослідження – теоретико-методичні засади формування маркетингової збутової політики торговельного посередника на ринку. Мета дослідження: дослідження фармацевтичного ринку України та обґрунтування напрямів удосконалення маркетингової збутової політики ТОВ "АПТЕКА ЗНАХАР" на ньому. Результати дослідження. ТОВ "АПТЕКА ЗНАХАР" здійснює діяльність у м. Львові та Львівській області понад 22 роки. Воно реалізує споживачам медичні та супутні товари як оптом, так і в роздріб. Кінцеві споживачі можуть придбати товари у мережі аптек, яка у 2023 р. складалася із 22 закладів. Споживачі можуть також забронювати необхідні їм товари через сайт даного підприємства або різні сервіси бронювання ліків. Реалізуючи заходи стимулювання збуту ТОВ "АПТЕКА ЗНАХАР" щомісяця пропонує споживачам акційні пропозиції, проводить конкурси. У межах гуртового продажу товарів ТОВ "АПТЕКА ЗНАХАР" приймає участь у тендерах, реалізуючи товари державним підприємствам. Фармацевтична промисловість України належить до пріоритетної галузі, лідера за різними економічними показниками, яка формує значну частину її національного ВВП. Гостра конкуренція існує у сфері роздрібного продажу фармацевтичними препаратами. У кінці 2023 р. в Україні було 17,8 тис. аптек, тобто менше ніж у 2021 р., при цьому на 1777 осіб припадала одна аптека, що є дуже високим показником у порівнянні з країнами ЄС. Для визначення переваг споживачів при закупівлі ліків у роботі подано результати їх опитування. На привабливість аптеки чи мережі аптек найбільше впливають компетентний персонал, зручне розташування аптеки, можливість замовити ліки за допомогою сервісів бронювання, використання програм лояльності, можливість замовити ліки та супутні товари на сайті та наявність сайту. Проведене дослідження діяльності ТОВ "АПТЕКА ЗНАХАР" дозволило встановити, що у сфері покращання маркетингової збутової політики досліджуваного торговельного посередника йому слід більш активно співпрацювати із сервісами бронювання ліків, розглянути доцільність створення онлайн-аптеки, розробляти партнерські програми з виробниками ліків з метою збільшення їх цінової доступності для окремих категорій населення, налагодити співпрацю з закладами охорони здоров’я, розширювати свою мережу аптечних закладів у Західній Україні, активізувати свою діяльність у сфері гуртового продажу фармацевтичних препаратів, більш активно приймати участь у державних програмах підтримки населення в умовах війни, підвищувати рівень обслуговування відвідувачів аптек, вивчаючи їх відгуки та оперативно реагуючи на них, вдосконалити свій сайт. Розширити функціонал сайту ТОВ "АПТЕКА ЗНАХАР" доцільно за рахунок: створення онлайн-аптеки; пропозиції онлайн-консультацій з фармацевтами; автоматичних нагадувань про регулярні покупки; інформації про сертифікати та ліцензії на пропоновану продукцію; можливості переглянути відгуки клієнтів як щодо обслуговування в аптеках ТОВ "АПТЕКА ЗНАХАР", так і стосовно окремих медичних чи косметичних засобів. Ключові слова: маркетингова збутова політика, ринок фармацевтичних препаратів, аптечна мережа, рівень обслуговування клієнтів, функціонал сайту підприємства. Перелік використаних літературних джерел. 1. Нехай В.В., Колокольчикова І.В. Методологічні засади формування парадигми збуту. Вісник Хмельницького національного університету. Серія: економічні науки. 2023. № 1. С. 120–125. DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2023-314-1-17. 2. Швед В.В., Омельченко О.В., Дробаха С.В. Збутова політика підприємства та її елементи. Сталий розвиток економіки. 2024. № 2 (49). С. 76-82. DOI: https://doi.org/10.32782/2308-1988/2024-49-12. 3. Багорка М., Абрамович І., Кравець О. Організація збутової політики в системі маркетингу аграрного підприємства. Підприємництво та інновації. 2024. № 30. С. 59–65. DOI: https://doi.org/10.32782/2415-3583/30.9. 4. Марчук В.Є., Григорак М.Ю., Гармаш О.М., Овдієнко О.В. Складська логістика : навч. посібник. Київ, 2020. 256 с. 5. Сокол П.М., Мовчан А.О. Особливості стимулювання збуту на торговельному підприємстві. Причорноморські економічні студії. 2021. Вип. 65. С. 78-82. DOI: https://doi.org/10.32843/bses.65-12.