Дослідження ринку поштових послуг та обґрунтування напрямів підвищення конкурентоспроможності на ньому АТ "Укрпошта" на засадах маркетингу
Автор: Кальмук Яна Ігорівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Маркетинг
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Без забезпечення конкурентоспроможності підприємства неможливий перехід до ринкової економіки господарювання, особливо за тих умов, коли підприємство вирішує розширити свою діяльність, вийшовши зі своєю продукцією за межі внутрішнього ринку на міжнародний. Сутність конкурентоспроможності розглядається в умовах як зовнішнього так і внутрішнього ринків, оскільки однією з найважливіших характеристик стає конкуренція невід’ємна складова такого переходу. Варто також враховувати такі фактори, як можлива поява нових конкурентів та продуктів (послуг), здатність клієнтів торгуватись, жорстке суперництво поміж конкурентами [1]. Конкурентоспроможність підприємства – це його здатність використовувати свій внутрішній потенціал, шляхом формування та розвитку конкурентних переваг під впливом умов мікро- та макросередовища. Конкурентоспроможність – це результат, який засвідчує наявність конкурентних переваг у підприємства та його продукції/послуг. Конкурентоспроможність підприємства визначає його перебування у конкурентному середовищі, сприяє виконанню притаманних функцій з відповідним рівнем якості та вартості, проявляється в процесі конкурування та розглядається як вагомий стимул ринкової активності та як адаптивний процес пристосування до ринкових умов та вимог. Підприємства повинні враховувати своє функціонування в умовах невизначеності та суттєвих змін й адекватно на це реагувати. Особливої уваги потребує процес формування конкурентних переваг підприємства на основі постійного моніторингу ринкової кон’юнктури, позицій основних гравців на ньому, врахування змін у смаках та вподобаннях споживачів [2, 3]. Впровадження інновацій в сучасних динамічних умовах розвитку ринку є основним інструментом досягнення високого рівня конкурентоспроможності та формування конкурентних переваг підприємства, що забезпечує йому можливість виділення на фоні схожих товарів і послуг конкурентів та прогалини на ринку. Першочерговим необхідним елементом формування та подальшого розвитку конкурентних переваг є розроблена конкурентна стратегія підприємства [4]. Підвищення рівня конкурентоспроможності демонструє процес змін та вимагає ефективного управління, а також стратегічного підходу. Оскільки такі зміни залучають всі основні організаційні складові, включаючи технологію, продукцію, структуру і кваліфікацію кадрів, обладнання, ринки збуту, тому, вихідною точкою підвищення рівня конкурентоспроможності виступає вибір методів оцінки рівня конкурентоспроможності підприємства [5, с. 5]. Об’єктом дослідження магістерської кваліфікаційної роботи виступає акціонерне товариство «Укрпошта», яке є національним оператором поштового зв’язку України. Серед послуг, які надає: поштові, логістичні, фінансові й торговельні для приватних осіб, а також корпоративних клієнтів. Предметом дослідження виступає маркетингова діяльність АТ «Укрпошта», зокрема дослідження конкурентної позиції в галузі та конкурентоспроможності послуг товариства на ринку поштового зв’язку України. Метою магістерської кваліфікаційної роботи є дослідження ринку поштових послуг України та оцінки позиції АТ «Укрпошта» на ньому, аналізування показників фінансового-господарської та маркетингової діяльності, а також обґрунтування напрямів підвищення конкурентоспроможності АТ «Укрпошта». Результати дослідження: проведено аналіз категоріального апарату конкурентоспроможності та конкурентних переваг; досліджено сучасні методи оцінки конкурентоспроможності підприємства; проведено аналіз фінансово-господарських показників діяльності та маркетингової діяльності АТ «Укрпошта»; досліджено ринок поштових послуг України; досліджено поведінку споживачів поштових послуг АТ «Укрпошта»; проведено SWOT-аналіз; проведено оцінку конкурентної позиції АТ «Укрпошта» на ринку поштових послуг; визначено рівень конкурентоспроможності поштових послуг АТ «Укрпошта» та розроблено рекомендації щодо підвищення конкурентоспроможності АТ «Укрпошта». Ключові слова: ринок поштових послуг, конкурентоспроможність, дослідження ринку, конкурентні переваги, оцінка рівня конкурентоспроможності підприємства. Перелік використаних літературних джерел: 1. Станкова А.С. (2022). Особливості формування конкурентоспроможності підприємств. Економіка та суспільство. Вип. 46. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-46-66 2. Бакай В. (2022). Конкурентні переваги підприємства: характеристика та їх оцінка за моделлю Портера. Scientific journal «Modeling the development of the economic systems». DOI: https://doi.org/10.31891/mdes/2022-4-19 3. Волошин А.В. (2023). Характеристика конкурентоспроможності та визначення її сутності. Economics: time realities. Вип. №4(68). URL: https://economics.net.ua/files/archive/2023/No4/83.pdf (дата звернення: 28.11.2024). 4. Гріщенко І.В., Білецька Н.В., Одінцова О.О. (2021). Механізм формування конкурентоспроможності підприємств в сучасних економічних умовах. Економіка та суспільство. Вип. 34. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-34-62 5. Фролова В. Ю. (2019). Стратегічний підхід в управлінні конкурентоспроможністю підприємства. Вісник Донецького національного університету. Вип. № 1. С. 177–181.