Маркетингове дослідження ринку фастфуду в Україні та обґрунтування напрямів підвищення конкурентоспроможності ТОВ "Я Люблю Кебаб" на ньому
Автор: Тимощук Юлія Сергіївна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Маркетинг
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Нестабільне зовнішнє середовище обумовлює доцільність пошуку підприємствами напрямів підвищення своєї конкурентоспроможності [1]. Оцінювання конкурентоспроможності підприємства проводиться у певній послідовності [2], воно передбачає вибір певного методу з багатьох можливих [3], а умови воєнного стану розширюють перелік аналізованих складових, серед яких важливу роль посідає маркетинг [4, с. 54]. Одночасно сьогодні актуалізуються і нові фактори впливу на конкурентоспроможність підприємства на ринку [5]. Об’єкт дослідження у даній роботі - маркетингова діяльність та конкурентоспроможність ТОВ "Я Люблю Кебаб" на ринку фастфуду. Предмет дослідження – теоретико-методичні засади щодо формування конкурентоспроможності підприємства на ринку, обґрунтування напрямів її підвищення з використанням інструментів маркетингу. Мета дослідження: провести дослідження ринку фастфуду в Україні та обґрунтувати напрями підвищення конкурентоспроможності ТОВ "Я Люблю Кебаб" на ньому з використанням інструментів маркетингу. Результати дослідження. ТОВ "Я Люблю Кебаб" функціонує на ринку 13 років. Завдяки ефективній бізнес-моделі та гнучкості, нові заклади "I love Kebab" відкривались і в період локдауну, і при повномасштабному вторгненні. Станом на липень 2024 р. підприємство включало 110 закладів у 45 містах. ТОВ "Я Люблю Кебаб" відкритий до співпраці із партнерами, використовуючи ефективну модель франшизи, яка включає декілька її різновидів. Основним продуктом мережі закладів швидкого харчування "I love Kebab" є кебаби. Крім них у структурі товарного асортименту даних закладів є і інші страви – комбо, гарніри, соуси, напої, десерти. Завдяки відкритій кухні кожен клієнт може побачити, як готують його замовлення. ТОВ "Я Люблю Кебаб" пропонує споживачам якісні страви із свіжих та натуральних інградієнтів, смак яких є однаковим у кожному закладі "I love Kebab", використовує систему перевірок якості пропонованих продуктів. Ціни на страви у закладах ТОВ "Я Люблю Кебаб" є середніми на ринку порівняно з конкурентами. ТОВ "Я Люблю Кебаб" активно для інформування споживачів викристовує власний сайт та соціальні мережі, зовнішню рекламу у вітринах та на вивісках, рекламні листівки та рекламу на упаковці товарів. У межах маркетинговихї комунікацій воно займається спонсорством у соціальній та військовій сферах, приймає участь у виставках, проводить акції. Незважаючи на складні умови діяльності підприємств в умовах війни, ситуація на ринку фастфудів в Україні є доволі динамічною, постійно посилюється конкуренція та змінюються уподобання клієнтів. Для дослідження потреб та вподобань споживачів фастфуду, у серпні-вересні 2024 р. проводилося опитування. 50 % опитаних вважає, що фастфуд є шкідливою, але смачною їжею, 44,9 % - що її доцільно використовувати для перекусу, 37,8 % опитаних споживає фастфуд при зустрічі з друзями. Переважна більшість опитаних купує фастфуд декілька разів на місяць. До найбільш вагомих чинників, які можуть вплинути на вибір продавця фастфуду, опитані віднесли смак страв, якість страв та репутацію закладу. Результати дослідження свідчать, що підвищити конкурентоспроможність ТОВ "Я Люблю Кебаб" може за рахунок розширення асортименту пропонованих страв у своїх закладах, оперативного реагування на відгуки клієнтів, збільшення швидкості виконання замовлень, проведення нових заходів стимулювання збуту та нових рекламних кампаній, більш активного використання інструментів Інтернет-маркетингу, розроблення заходів щодо збільшення клієнтами повторних закупівель за рахунок формування програми лояльності для клієнтів. Ключові слова: ринок фастфуду, конкурентоспроможність підприємства, методи оцінювання конкурентоспроможності, конкурентоспроможність товарів, збутова мережа, система просування товарів на ринку, програми лояльності. Перелік використаних літературних джерел. 1. Герасимова В.О., Рєзанов Е.О. Конкурентоспроможність підприємства: сутність та фактори впливу в сучасних умовах. Економічний простір. 2020. № 154. С. 93-97. DOI: 10.32782/2224-6282/154-17. 2. Довбня С.Б., Красіна К.О. Комплексна оцінка конкурентоспроможності та обґрунтування стратегії її підвищення на підприємствах кондитерської промисловості. Економіка та суспільство. 2023. Вип. 57. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/3239 (дата звернення: 24.10.2024). DOI: 10.32782/2524-0072/2023-57-117. 3. Ковтуненко Ю.В., Колісніченко Я.В. Методичні підходи щодо оцінювання конкурентоспроможності підприємства сфери послуг. Economic journal Odessa polytechnic university. 2024. № 2 (28). С. 35-41. DOI: 10.15276/EJ.02.2024.4. 4. Жалдак Г.П., Мамаджанов А.Р. Напрями та методи оцінки рівня конкурентоспроможності підприємств. Економічний вісник НТУУ "Київський політехнічний інститут". 2022. № 22. С. 52-59. DOI: 10.20535/2307-5651.22.2022.259813. 5. Акулюшина М., Зотова Л., Швець В. Фактори підвищення конкурентоспроможності підприємств в умовах невизначеності. Економіка та суспільство. 2024. № 60. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/ journal/article/view/3629 (дата звернення: 23.10.2024). DOI: 10.32782/2524-0072/2024-60-73.