Дослідження і обґрунтування напрямів вдосконалення комплексу маркетингу ТОВ "АНСАНА" на ринку фармацевтичних препаратів України

Автор: Горайчук Софія Анатоліївна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Маркетинг
Інститут: Інститут економіки і менеджменту
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Маркетингова діяльність у фармації стає орієнтиром та фундаментом по-дальшого сталого розвитку цієї галузі. Фармацевтична компанія, яка використовує концепції маркетингу, фіксує основні напрямки роботи, виходячи з потреб фармацевтичного ринку, ґрунтуючись на знанні інтересів і вимог клієнтів. Маркетинг, як теорія сучасного бізнесу, створює новий спосіб мислення в управлінні фармацевтичними компаніями [1]. Особливо важливими у сучасних умовах ведення бізнесу є споживач і його постійно зростаючі потреби [2]. Саме знання, розуміння й адаптація до потреб споживачів є ключовими елементами комплексу маркетингу [3]. В сучасних умовах швидких змін, крім ретельного дослідження ринку, стратегічного та оперативного маркетингового планування, стимулювання збуту, для підприємств з’являється та виходить на перше місце функція взаємодії зі споживачем у межах всього маркетингового комплексу [4]. Фармацевтична промисловість є більш жорстко регульованою порівняно з іншими галузями, при цьому дане обмеження не знімає з порядку денного питання підвищення її конкурентоспроможності на вітчизняному та світовому ринках [5]. Об’єкт дослідження – комплекс маркетингу ТОВ «АНСАНА». Предмет дослідження - теоретико-методичні засади щодо формування комплексу маркетингу підприємства на ринку. Мета дослідження: дослідження ринку фармацевтичних препаратів України, формування комплексу маркетингу на ньому ТОВ «АНСАНА» та обґрунтування напрямів щодо його вдосконалення. Результати дослідження. Роздрібна торгівля фармацевтичними товарами є основним видом діяльності ТОВ «АНСАНА». Товариство має три аптеки. Було досліджено організаційну структуру ТОВ «АНСАНА». Саме директор виконує функції маркетолога. Аналіз фінансових показників ТОВ «АНСАНА» показав, що чистий дохід зростав протягом 2021-2023 років. Рентабельність продукції та рентабельність реалізації мають тенденцію до збільшення. Але коефіцієнт загальної ліквідності ТОВ «АНСАНА» показав, що фінансовий стан товариства погіршився. Товарний асортимент ТОВ «АНСАНА» складається з тринадцяти асортиментних груп різної довжини. Споживачам пропонуються товари українських виробників та закордонних компаній Найбільшу частку займають засоби від застуди та грипу, протизапальні та жарознижувальні препарати, а також препарати для серцево-судинної системи. У досліджуваного товариства ціни знаходяться в середньому ціновому сегменті. Просування ТОВ «АНСАНА» складається з реклами на місці продажу, персонального продажу та вхідного телефонного маркетингу, а також заходів стимулювання збуту. Популярністю серед респондентів користуються фармацевтичні препарати для лікування грипу і застуди, серцево-судинної системи і болю в горлі. Майже 85% респондентів відповіли, що їм важливим є інтер’єр аптеки. Фармацевтичні препарати українських виробників асоціюються з низькими цінами. Щодо очікувань при відвідуванні аптеки, респондентам важливим є широкий асортимент, привітний персонал, а також програма лояльності. Майже 90% опитаних споживачів користуються популярним додатком Tabletki.ua. Було охарактеризовано чинники негативного впливу на ринок фармацевтичних препаратів України. Було досліджено рейтинг виробників фармацевтичних препаратів за обсягами аптечного продажу у грошовому вираженні та їх частки на ринку України. Лідерами залишаються українські компанії Фармак і Дарниця. За допомогою SWOT-аналізу було рекомендовано змінити стратегію розвитку ринку на стратегію глибокого проникнення на ринок, оскільки фінансова стабільність ТОВ «АНСАНА» погіршилась. Було запропоновано напрями вдосконалення комплексу маркетингу ТОВ «АНСАНА». Для покращення маркетингової товарної політики ТОВ «АНСАНА» було оцінено фармацевтичне обслуговування відвідувачів аптек та подано рекомендації щодо параметру якість спілкування працівників аптек з відвідувачами. Для ефективнішого управління товарним асортиментом та для управління запасами фармацевтичних препаратів в аптеках було виконано АВС-XYZ-аналіз товарних груп. В маркетинговій комунікаційній політиці було подано пропозицію додати зовнішню рекламу у вигляді виносних щитів (тендерів), удосконалити вивіски над входом, використовуючи наявний логотип, запровадити програму лояльності для стимулювання збуту та підвищення іміджу аптек. Ключові слова: комплекс маркетингу, ринок фармацевтичних препаратів, потреби відвідувачів аптек, SWOT-аналіз, АВС-XYZ-аналіз, програма лояльності. Перелік використаних літературних джерел. 1. Садченко, О.В., Робул, Ю.В., Литвиненко, К.О., Горлова, О.П. Концептуальні підходи до фармацевтичного маркетингу. Ринкова економіка: сучасна теорія і практика управління. 2022, 3 (52). С. 482–503. URL: https://doi.org/10.18524/2413-9998.2022.3(52).275827 (дата звернення: 25.10.2024) 2. Багорка М.О. Юрченко Н.І. Формування комплексної системи маркетингу на підприємстві. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Економіка і управління. 2020. № 1. Том 31 (70). С. 102-108 3. Сенишин О. С., Кривешко О. В. Маркетинг : навч. посібник. Львів : Львівський національний університет імені Івана Франка, 2020. С. 347 4. Бойчук І. В. Вплив комплексу маркетингу на діяльність підприємства в умовах конкуренції. Вісник Львівського торговельно-економічного університету. 2020. № 60. С. 68-74 5. Гарматюк О.В. Формування стратегії розвитку інтернет-реклами фармацевтичної продукції. Економіка та суспільство. 2023, Випуск №53. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2709 (дата звернення: 26.10.2024)