Українська друкована преса для ветеранів: контентні особливості та тематичні орієнтири (на прикладі газети «Третій тост» за 2021-2024 роки)

Автор: Росоха Михайло Юрійович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Журналістика
Інститут: Інститут права, психології та інноваційної освіти
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Метою даного дослідження був аналіз представленості контенту, тематичних орієнтирів і типоформувальних характеристик спеціалізованої преси для ветеранів війни на прикладі друкованої газети "Третій тост". У даній магістерській роботі представлені теоретичні та практичні аспекти функціонування спеціалізованої друкованої преси для ветеранів, а також результати аналізу контенту публікацій, специфіки рубрикації та системи заголовків в газеті "Третій тост" як чинників формування тематичних орієнтирів цього друкованого видання. Виокремлено теоретичні (матеріали із загальних проблем журналістикознавства; публікації, в яких дається наукове обґрунтування поняття спеціалізованої друкованої преси; наукові публікації, в яких контент журналістських подач, характеристики рубрикації та заголовків в спеціалізованих друкованих виданнях розглядаються як важливий чинник типоформувальних особливостей спеціалізованої преси; наукові публікації, в яких з огляду на своєрідність спеціалізованої друкованої газети аналізується ветеранська преса) та практичні (специфіка контенту, рубрикації та заголовків в газеті для ветеранів "Третій тост") аспекти титульної наукової проблеми. Проаналізовано ключові творчі (контентні подачі журналістського матеріалу) та організаційні (системи рубрикації журналістських подач та заголовків журналістських матеріалів) чинники формування тематичних орієнтирів української друкованої преси для ветеранів на прикладі газети для ветеранів афганської війни “Третій тост”. Спеціалізовані періодичні видання для ветеранів існують як своєрідний показник пам’яті конкретних шарів аудиторії про воєнні часи. Цей зріз аудиторії є зацікавленою частиною суспільства, яка читає ветеранську періодику. Як такі, ці шари аудиторії не мають чіткої структурованої форми стратифікації (рівень освіти, соціального успіху, побутових умов, фінансового забезпечення, належності до територій, де проживають тощо). Така ветеранська аудиторія друкованих масмедіа не вважається чистою спеціалізованою аудиторією (наприклад, такою, якою є аудиторія професійного спеціалізованого видання), вона є зібраним типом структури суспільства, яка проявляє інтерес до певної воєнної проблематики. Йдеться передусім про те, що спеціалізація ветеранським друкованих газет - це спеціалізація соціальна, а не професійна. Аналіз журналістських матеріалів у газеті "Третій тост" дозволив звернути увагу на те, що матеріали, розміщені в цьому, призначеному для ветеранів афганської війни, виданні, не помпезні, не яскраві і не емоційно забарвлені. Найбільш характерним є спокійний і простий тон журналістських подач. Ключова контентна характеристика усіх публікацій в газеті “Третій тост" пов’язана із такими соціальними явищами, які можна схарактеризувати як, наприклад, "ветераноцентризм". У фокусі уваги журналістів знаходяться ті проблеми, висвітлення яких або аналіз яких тією чи іншою мірою пов’язані із ветеранами. Поточні події із життя ветеранських організацій або структур, пов’язаних із ветеранами, публікації на історичні теми, портретні нариси ветеранів війни в Афганістані, офіційні документи органів влади, виступи лідерів держави, спортивні змагання або на честь ветеранів, або організовані самими ветеранами, інформація про культурні події, некрологи тощо, - все це має яскраво виражений відтінок ветеранського інтересу, який, звичайно ж, обмежений тими соціальними викликами, які історично склались всередині ветеранської аудиторії. Типоформувальні особливості ветеранської друкованої періодики - це спеціальні знання, які виражають журналісти для певної мети (наприклад, або упорядкувати існуючі знання, або створити нові знання як частину ветеранської практики, або збудити певні емоції у зв’язку з поточною війною, або викликати певний мистецький інтерес тощо). До типоформувальних особливостей спеціалізованих текстів газети "Третій тост" мають безпосередній стосунок публікації з онтологічним статусом; вони існують не лише у свідомості журналістів чи випускових редакторів цієї газети, але і в самому газетному контенті. Ключові слова: автор, аудиторія, ветеран, газета, заголовок, контент, рубрика, спеціалізоване видання, тематика, редакція.