Особливості проектування життєвого шляху студентами з різним рівнем осмисленості життя
Автор: Юзефчик Олена Романівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Психологія
Інститут: Інститут права, психології та інноваційної освіти
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Життєвий шлях у психології розуміється як шлях становлення її індивідуальності; індивідуальна історія особистості, що відбиває її світоглядну суть; життєва творчість, в якій людина свідомо створює саму себе, у неї формується ціннісна позиція і розвивається воля. Аналіз показує, що до структури життєвого шляху входять ті факти, події та вчинки, які визначають становлення індивіда як становлення особи. З метою визначення закономірностей проектування проектування життєвого шляху в студентів із різним рівнем осмисленості життя було досліджено 50 осіб віком від 18 до 23 років та різної статі. У студентів було відзначено домінування низьких та середніх показників осмисленості життя. Потреби в розвитку себе та отриманні духовного задоволення від власної діяльності є для носіїв зазначених характеристик другорядними чинниками. Представники групи студентів із високим рівнем осмисленості життя продемонстрували наявність чітких цілей у житті. Натомість, серед представників групи студентів із низьким рівнем осмисленості життя було виявлено несформованість чітких життєвих цілей, незадоволеність перебігом власного життя та скептичну оцінку власних можливостей впливати на свою життєдіяльність. У групі студентів із високим рівнем осмисленості життя було відзначено перевагу показників високого та середнього рівня суб’єктивного контролю. Натомість, у групі студентів із низьким рівнем осмисленості життя домінували показники низького рівня, що свідчить про наявність у опитуваних залежності від того, що про них подумають оточуючі, як буде оцінена їхня діяльність. Було відзначено домінування низького рівня вольової саморегуляції в групі студентів із низьким рівнем осмисленості життя. Натомість, у групі студентів із високим рівнем осмисленості життя домінували високі показники, що свідчать про їхню здатність до здійснення самостійної саморегуляції.. Ключові слова: життєвий шлях, осмисленість життя, життєве проектування, порівняльний аналіз, студенти.