Особистісні чинники академічної прокрастинації у дівчат-здобувачів вищої освіти
Автор: Мачита Анастасія Богданівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Психологія
Інститут: Інститут права, психології та інноваційної освіти
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: У роботі досліджено особистісні чинники академічної прокрастинації у студенток вищих навчальних закладів. Теоретичний аналіз показав, що прокрастинація у навчанні обумовлена когнітивними викривленнями, емоційними реакціями та специфічними особистісними характеристиками. Виявлено, що низький рівень сумлінності, життєстійкості та підвищена інтернет-залежність сприяють прокрастинації, тоді як емоційна стійкість і самоефективність знижують її ймовірність. Емпіричне дослідження охопило 70 студенток різних курсів, для яких було застосовано валідні опитувальники, зокрема Шкалу прокрастинації Такмана, особистісний опитувальник TIPI та Шкалу академічної стійкості ARS-30. Результати дослідження виявили, що студентки старших курсів менш схильні до прокрастинації завдяки академічній зрілості та вищим навичкам саморегуляції. Кореляційний аналіз засвідчив, що емоційна стійкість і життєстійкість виступають захисними факторами проти прокрастинації, тоді як високий рівень інтернет-залежності, навпаки, пов’язаний з її підвищенням. Факторний аналіз виділив основні чинники, що впливають на прокрастинацію: неадаптивні поведінкові моделі, емоційна стійкість, соціальна підтримка і низька цілеспрямованість. На основі результатів розроблено практичні рекомендації, які включають підтримку з боку викладачів, тренінги з розвитку емоційної стійкості та життєстійкості для зниження прокрастинації та підвищення академічної успішності. Ключові слова: академічна прокрастинація, студентки, життєстійкість, інтернет- залежність, емоційна стійкість, соціальна підтримка.