Розважальні ток-шоу на українському та американському телебаченні: новели та специфіка

Автор: Римець Анастасія Богданівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Журналістика
Інститут: Інститут права, психології та інноваційної освіти
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Жанр розважальних шоу є важливим елементом масової культури та виконує роль платформи для соціальних комунікацій і розваг. Розважальне ток-шоу поєднує різні форми медійних практик — від інтерв’ю та дискусій до елементів реаліті та гумору. Поняття “розважальні програми” має походження від слів “розвага”, “видовище”, “гра”. Саме гра є основою будь-якої розважальної програми. Тому ці шоу обов’язково мають бути видовищними, а розвага – це невід’ємна частина поняття “розважальні програми” [2]. Як предмет наукового дослідження, розважальні шоу є важливою категорією в медіазнавстві, культурології, соціології та психології. Завдяки цьому ми маємо можливість зрозуміти, як різні медійні продукти впливають на аудиторію, формують суспільну думку, а також як їх структура відображає соціальні та культурні процеси [4]. Українське телебачення пережило значні з 2023 року зміни. Розважальні ток-шоу тепер орієнтовані більше на соціальні, патріотичні та військові теми, а також вони підлаштовуються під нові запити аудиторії. Програми стали україномовними, акцент робиться на військових та волонтерах, що змінило і зміст, і формат шоу [1]. Зміна головних героїв, мовне питання , відображає новий культурний наратив, де героїзм та стійкість стають головними рисами публічних персонажів і що сильно привертає увагу аудиторії. Американські ток-шоу також є частиною ширшої системи глобалізації медіа, де американська поп-культура відіграє ключову роль [3]. Розважальні ток-шоу часто демонструють американські цінності, такі як свобода слова, індивідуалізм і прагнення до успіху, що формує образ США як культурного лідера у світі [6]. Тому усі цікаві формати починають зароджуватися саме в США, а інші союзники, створюючи власні шоу, запозичують формати та сценарії в американських виробників. З наукової точки зору, розважальні шоу дають змогу аналізувати медіатизацію — процес, за допомогою якого медіа інтерпретують і трансформують реальність для аудиторії [5]. Окрім цього, важливим елементом ток-шоу є інтерактивність, яка дозволяє глядачам бути активними учасниками процесу споживання контенту. Це підкреслює, що аудиторія не є пасивним споживачем, а активним учасником, який формує власні значення та інтерпретації подій. Українські виробники телепродуктів намагаються запозичувати в іноземних партнерів формати шоу, які ми дедалі частіше бачимо на нашому телебаченні і які за цінностями та метою не відрізняються від західних форматів. Об’єкт дослідження: Телевізійні розважальні ток-шоу як жанр медійного контенту на телебаченні. Предмет дослідження: Особливості створення контенту розважальних ток-шоу в Україні та США та тенденції їхнього розвитку у контексті глобалізаційних змін та культурних впливів. Мета дослідження: визначити специфіку та тенденції розвитку розважальних ток-шоу на українському та американському телебаченні, зокрема шляхом аналізу принципів їх створення, еволюції жанру та глобалізаційного впливу американських форматів на український ринок телебачення. Ключові слова Ток-шоу, розважальні програми, телебачення, український медіапростір, американські телешоу, глобалізація, адаптація контенту, порівняльний аналіз, медіаіндустрія, культурний вплив, телевізійний контент. Перелік використаних літературних джерел: 1. Бекер, Л. (2021). Масова культура та медіа у ХХІ столітті. Київ: Академія медіа-мистецтв. 2. Гранчак, Т. (2006). Історія українського телебачення. Київ: Академперіодика. 3. Костенко Н., "Медіа в сучасному українському суспільстві", 2014 4. Культурно-розважальні програми: проблеми та перспективи. (2023). Наукові журнали та конференції. [Електронний ресурс]. Режим доступу: Science.lpnu.ua. 5. Литвиненко, І. (2014). Соціальна роль ток-шоу на українському телебаченні. Київ: КМА. 6. Мельничук, О. (2017). Телевізійне розважальне шоу як феномен культури. Київ: Видавництво Київського національного університету.