Психологічні особливості розуміння моральних якостей молодшими школярами
Автор: Величко Наталія Степанівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Психологія
Інститут: Інститут права, психології та інноваційної освіти
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Магістерська робота присвячена осмисленню понять «мораль», «моральне виховання», «моральні якості»; висвітлено критерії моральності та їх значення в житті людини. Моральність представлена проявом духовності в поведінці індивіда, у його стосунках із зовнішнім світом. Процес морального виховання розглядається з позицій основних рис духовності та моральності: прагнення людини до ідеалу, орієнтація на вищі базові цінності та характер взаємин між людьми. Зосереджено увагу на особливостях морального розвитку дітей молодшого шкільного віку. Запропоновано психологічну структуру моральної сфери молодшого школяра, яка представлена трьома компонентами: когнітивним (моральна свідомість, моральна самосвідомість, моральні знання та переконання); емоційним (моральні почуття і моральні переживання); поведінковим (моральні потреби, моральні мотиви, моральні вчинки, моральна поведінка). Опис методів діагностики та результатів досліджень дало можливість визначити рівень сформованості моральних уявлень; рівень моральної самооцінки; особливості моральної поведінки та рівень моральної вихованості молодших школярів. Доведено, що розуміння моральних якостей дітей молодшого шкільного віку носить конкретний характер, проте, діти виявляють труднощі у самостійному визначенні та аргументації соціального та особистісного значення сенсу моральних правил поведінки. Ключові слова: мораль, моральний розвиток, моральні якості, моральна свідомість, моральна поведінка, моральне виховання, молодший шкільний вік.