Соціально-психологічні особливості становлення гендерної ідентичності старших підлітків
Автор: Дворська Анна Олександрівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Психологія
Інститут: Інститут права, психології та інноваційної освіти
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Актуальність теми зумовлена необхідністю створення умов для розвитку старших підлітків у школі, коли їхня ідентичність формується на тлі змін соціальних орієнтирів і пошуку нових духовних основ у період суспільних трансформацій. Передбачено, що умови первинної соціалізації впливають на статево-рольову поведінку: хлопці з неповних родин частіше виявляють фемінні якості, а дівчата — інтравертованість та емоційну стабільність. Перевірка припущення здійснювалася за допомогою психодіагностичних методик, таких як тест-опитувальник С. Бем, адаптований особистісний диференціал НДІ ім. В.М. Бехтєрєва та методика вивчення індивідуально-типологічних особливостей підлітків Л.М. Собчик. У дослідженні взяли участь 83 особи віком 16-17 років, які були поділені на чотири групи за двома підставами – стать та тип родини, в якій виховуються. Аналіз отриманих результатів у цілому підтвердив висунуте нами припущення. Виявлено незначний вплив фактору складу родини на формування гендерної ідентичності у дівчат старшого підліткового віку і певний вплив родини на формування гендерної ідентичності хлопців: хлопці з неповних родин відрізнялися проявом фемінних якостей; дівчата з неповних сімей відрізнялися більшою інтравертованістю, емоційною урівноваженістю. Дисперсійний аналіз показав, що на формування гендерної ідентичності більшою мірою здійснює вплив фактор "статі". Тобто, склад родини вносить лише певні корективи, в основному біологічна стать і гендерні норми обумовлюють розвиток психологічної статі. Ключові слова: гендер, гендерний стереотип, ідентичність, вираженність, підлітковий вік, маскулінність, фемінність, стать, склад родини - повна родина/неповна родина.