Життєстійкість батьків, що виховують дітей з особливими освітніми потребами, як чинник їхнього психічного здоров’я

Автор: Мамалига Людмила Романівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Психологія
Інститут: Інститут права, психології та інноваційної освіти
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: У дослідженні розглянуто психологічне благополуччя батьків, які виховують дітей з особливими освітніми потребами (ООП), з акцентом на взаємодію між життєстійкістю та виявом благополуччя. Результати дослідження показують, що на психологічне благополуччя впливають соціальні та психологічні стресори. Життєстійкість постає як динамічний захисний фактор, що сприяє позитивній адаптації завдяки ефективним стратегіям подолання, соціальній підтримці та смислоутворенню. У емпіричному дослідженні взяли участь 50 матерів, які виховують дітей із ООП. Емпіричні результати вказують на кореляції між життєстійкістю, зниженням рівня депресії та тривоги і покращенням психологічного благополуччя, особливо в таких сферах, як автономія, оволодіння навколишнім середовищем та особистісне зростання. Відмінності в життєстійкості та психічному здоров’ї були пов’язані зі ставленням до діагнозу дитини, причому заперечення та тривога негативно корелювали з життєстійкістю. Однофакторний дисперсійний аналіз підтвердив вищий рівень благополуччя у батьків із підвищеною життєстійкістю. На основі результатів запропоновано психологічні інтервенції, орієнтовані на підвищення життєстійкості, для покращення благополуччя батьків дітей з ООП. Ключові слова: психологічне благополуччя, життєстійкість, особливі освітні потреби (ООП), батьківський стрес, копінг-стратегії, психічне здоров’я.