Психологічні особливості асертивності здобувачів закладів вищої освіти
Автор: Олінкевич Володимир Іванович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Психологія
Інститут: Інститут права, психології та інноваційної освіти
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Поняття асертивності розглядається як здатність особи діяти відповідно до власних інтересів, вміння захищати свої права без зайвого емоційного хвилювання та вільно висловлювати власні переконання, почуття та думки чесним, відкритим і прямим способом, не порушуючи прав інших людей. Визначено, що асертивність формується через створення символічного уявлення про асертивну поведінку та її наслідки, а також завдяки практичному досвіду людини. Виявлено, що розвиток асертивності сприяє самореалізації особистості та покращенню якості соціальної взаємодії. Доведено: кожен тип асертивності виражається через різноманітні взаємозв’язки із психологічними характеристиками: особи із агресивною асертивністю характеризуються низьким рівнем ціннісних уявлень універсалізму та безпеки, меншою мірою виражають дружелюбність, однак більшою мірою мають потребу у владі, є більш відритими до нового та екстраверсивними; особи із переважаючою маніпулятивною асертивністю також виражають потребу у владі, однак меншою мірою потребу в універсалізмі; особи із пасивною асертивністю меншою мірою виражають схильність до екстраверсії, емоційної стабільності та відкритості новому: особи із гармонійною асертивністю більшою мірою задоволені своїм життям, більше виражають емоційну стабільність, є більш відкриті до нового, та меншою мірою виявляють конформізм. У дослідженні взяло участь 56 здобувачів вищої освіти різних курсів Львівської національної академії мистецтв та НУ «Львівська політехніка». Ключові слова: асертивність; самоактуалізація; поведінкові стратегії; маніпулятивна асертивність; гармонійна асертивність; агресивна асертивність; пасивна асертивність.