Психологічні особливості самооцінки старшокласників
Автор: Михайлович Наталія Романівна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Психологія
Інститут: Інститут права, психології та інноваційної освіти
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Кваліфікаційна робота присвячена дослідженню психологічних особливостей самооцінки старшокласників. Проблема самооцінки особистості є однією з найбільш досліджуваних у психологічній теорії. Проведено теоретичний аналіз наукових досліджень з проблеми самооцінки особистості як центрального компоненту самосвідомості. Самооцінка як регулятивний механізм є важливою внутрішньою умовою для організації індивідом своєї поведінки, діяльності і відносин, включаючи ті, що спрямовані на вирішення проблем. Вона характеризує ставлення особистості до себе та оточення. Розглянуто особливості та фактори формування самооцінки в ранньому юнацькому віці. Особливо важливу роль відіграють емоційні чинники, які передбачають емоційну нестабільність, високий рівень тривожності, зниження упевненості у власних силах, експресивність та фрустрацію. Емпірично досліджено психологічні особливості самооцінки старшокласників. Більшість досліджуваних старшокласників має низький рівень самооцінки, що свідчить про невпевненість, невдоволення собою і критичність. Результати кореляційного аналізу підтверджують існування взаємозв’язку між рівнем самооцінки та рівнями тривожності, фрустрації і ригідності у старшокласників, а також тенденцію до зв’язку самооцінки з екстраверсією та імпульсивністю. Зокрема, при низькій самооцінці старшокласники демонструють вищий рівень прояву цих якостей. Високий рівень тривожності, фрустрації та ригідності сприяє формуванню низької самооцінки у старшокласників. Виокремлено напрями психокорекційної роботи з метою розвитку самосвідомості старшокласників та розроблено програму соціально-психологічного тренінгу. Ключові слова: самооцінка, старшокласники, рання юність, тривожність, фрустрація, екстраверсія, інтроверсія, само ставлення, соціально-психологічний тренінг.