Освітня послуга як об’єкт управління закладом освіти

Автор: Савченко Софія Зіновіївна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Управління установами соціальної сфери
Інститут: Інститут гуманітарних та соціальних наук
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: КонституціяУкраїнитакожгарантує право на освіту, визначенестаттею 53, яке реалізується шляхом наданняосвітніхпослугдержавнимиабокомунальними закладами освіти. Однак, незважаючи на частезгадування «освітніхпослуг» як у назвах, так і в текстах різноманітнихзаконодавчихактів і нормативно-правовихактів, національнезаконодавствопротягомтривалого часу не маєчіткоговизначенняцьоготерміну, часто вживаючийого фрагментарно для визначеннявидів та короткого окресленняпроцесуальнихпринципиїх доставки. Серед недоліківдержавнихзакладівосвіти у наданніосвітніхпослуг є відсутністьперсоналізованихпідходів у викладанні, падіння престижу, пов’язаного з державнимивикладацькими ролями, щопризводить до міграціїосвітян до іншихсекторівекономіки та за кордон, а такожвідсутністьвідповідальностіщодоякостіосвітніхпропозицій. Актуальнимзавданням є забезпеченнядоступностіздобуттяякісноїосвітипротягомжиття для всіхгромадян, подальше утвердженняїїнаціонального характеру. Мета магістерськогодослідженняполягає у виявленніключовихаспектівуправлінняосвітнімипослугами в закладах освіти з метою підвищенняїхякості. Завданнядослідження: 1. Проаналізуватискладовіосвітньоїпослуги та їхвплив на управлінськіпроцеси. 2. Вивчитисучасніметодиуправлінняосвітнімипослугами в закладах освіти. 3. Оцінитипоказникизадоволеностіучнів та батьківосвітнімипослугами та їхвплив на управлінськірішення. 4. Визначитиінноваційніпідходи до управлінняосвітнімипослугами, щопідвищуютьефективністьзакладівосвіти. 5. Вивчитивпливсоціально-економічного статусу сім’ї на сприйняття та оцінюванняякостіосвітніхпослуг 6. Дослідитиефективностівпровадженняінноваційнихметодівнавчання в освітніпослугизакладівосвіти. Об’єктдослідження: Освітняпослуга в контекстіуправління закладом освіти. Предмет дослідження: Методиуправлінняосвітнімипослугами в закладах освіти, включаючиїхорганізацію, оцінкуякості та задоволеністьспоживачів. У першомурозділірозглядаютьсяметодологічніаспектидослідженнясистемиуправління закладами освіти в Україні, щовключаєаналізпідходів до дослідженняуправління закладами освіти та сутностіосвітніхпослуг.Розкрито сутність освітніх послуг як особливого виду соціальної діяльності, що відповідає потребам навчання, виховання та соціалізації особистості. Другий розділ присвяченийдержавнійрегуляторнійполітиціщодоосвітніхпослуг, яка включаєпроцесиуправління в закладах освіти та особливостіуправління в закладах шкільноїосвіти, а також нормативно-правоверегулюваннянаданняосвітніхпослуг та механізми державного управлінняосвітніпослугисуб’єктівгосподарювання.Управління закладом освітипередбачаєпланування, організацію, мотивацію, контроль і коригуванняосвітньоїдіяльності, спрямованої на наданняякіснихосвітніхпослуг. Розглянутоособливостіуправлінськоїдіяльності в закладіосвіти, яківиявляються в особливійорганізаціїосвітньогопроцесу, орієнтації на вихованняособистіснихякостейучнів, участі в управліннівсіхсуб’єктівосвітньогопроцесу – адміністраторів, педагогів, учнів та батьків. Розглянуто роль Державноїслужбиякостіосвіти у сферізабезпеченняналежногорівняосвітніхпослуг, щонадаються. У третьомурозділі, здійсненоаналізуправлінськихпріоритетівнаданняосвітніхпослуг, зокрема менеджменту освітніхпослуг у Стрийськійгімназіїімені Василя Стасюка та стратегіїрозвиткуосвітніхпослуг у цьомузакладіосвіти.Виявлено, що в гімназії застосовуються інноваційні підходи до управління шляхом орієнтації на потреби учнів, використання сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, інтеграції новітніх освітніх методів у педагогічну практику, активне залучення всіх учасників навчально-виховного процесу до прийняття управлінських рішень. Стратегія гімназії базується на постійному вдосконаленні освітнього процесу та розвитку інноваційного потенціалу педагогічного колективу, а також на підвищенні конкурентоспроможності закладу освіти перед сучасними освітніми викликами. Ключові слова: освіта, освітня послуга, якість, управлінські рішення, ризики, закладиосвіти, інноваційні підходи. Список використанихджерел Гриньова, М., Кононец, Н., Жданова-Неділько, О., &Павліш, І. Сучаснінапрямиреалізаціїінноваційногоуправління закладами освіти. Витоки педагогічної майстерності, 33, 50–58 Зварич, Г. (2021) Моніторингякостіосвітніхпослугу закладахсередньоїосвіти. Інновації в освіті: перспективирозвитку: матеріали І Міжнар. наук. – практ. конф. (Тернопіль, 20 трав. 2021 р.). Тернопіль: ЗУНУ, 26–28 Лукіна, Т.. (2023). Інституційний аудит і самооцінювання закладу освіти: єдність та протиріччя в результатах. УкраїнськийПедагогічний журнал, (4), 61–73.