Професійна етика керівника установи соціальної сфери
Автор: Коновалов Вадим Михайлович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Управління установами соціальної сфери
Інститут: Інститут гуманітарних та соціальних наук
Форма навчання: заочна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Принципи та норми професійної етики керівника установи соціальної сфери, здебільшого, підлягають процесу публічної дискусії, що активно сприяє реалізації принципів прозорості та відкритості професійної діяльності соціальних працівників, формуванню системи критеріальності оцінювання рівня якості їх функціональної діяльності, а також розробці уніфікованого апарату дефініцій, що виконує функцію стимулятору формації єдиного простору соціальної дії. Виділення меж професійної компетенції керівника установи соціальної сфери необхідне для конкретизації його повноважень і меж відповідальності за ввірений йому обсяг роботи. Дефініція професійної етики надає ясності усвідомленню та розробленню відповідних рекомендацій на рахунок функціонування моделейвзаємодії професійної реалізації керівника установи соціальної сфери. Таким чином відбувається процес формування світоглядної культури професіонала. Етичні стандарти поведінки керівника установи соціальної сфери мають деонтологічний характер, а сформульовані у них норми є обов’язковими до виконання. Конкретизованість, прозорість та чітке визначення норм і вимог етичних стандартів забезпечують ефективність діяльності керівника установи соціальної сфери. Аналітика публікацій сучасних вітчизняних та зарубіжних учених, таких як С. Бірюченко, Т. Остапчук, К. Орлова (2023), Л. Бобко та ін. (2019), С. Василик (2024), О. Гагалюк (2020), В. Компанієць, О. Бела (2022), П. Науменко, О. Пархоменко-Куцевіл (2022) переконують, що досліджувана проблематика є багатогранною та неоднозначною. Ученими ґрунтовно розроблено засади сучасної етики управління у контексті відповідального керівництва та стабільності бізнесу, а також розкрито актуальні проблеми формування етики у HR-менеджменті та державній службі. Серед масиву результатів наукових пошуків варто виділити праці науковців О. Рихліцька (2018), А. Наумик, Н. Сидоренко (2023), О. Штирьов (2024), Г. Чабан, В. Чабан (2022). У дослідженнях зазначених учених аналізуються засади корпоративної етики в сучасній організації, пропонується концептуальний підхід до етичної моделі управління, розглядаються інноваційні підходи щодо етики сучасного керівника.. Особливої актуальності набуває завдання формування стійких стандартів етичної поведінки керівника установи соціальної сфери в умовах динаміки суспільного середовища та вимог євроінтеграції. Мета магістерської кваліфікаційної роботиполягає у систематизації та поглибленні теоретичних знань щодо етики керівника установи соціальної сфери задля стратегічного розвитку соціальної установи. Для досягнення метимагістерської кваліфікаційної роботи сформованозавдання: 1. Сформувати концептуальні засади поняття етичної норми як детермінанти належної організації поведінки керівника установи соціальної сфери. 2. Дослідити стандарти етичної поведінки керівника установи соціальної сфери на прикладі Державного некомерційного підприємства "Трускавецький санаторій "Батьківщина"". 3. Сформувати концепцію оптимізації етичної парадигми керівництва установою соціальної сфери (на прикладі Державного некомерційного підприємства "Трускавецький санаторій "Батьківщина""). 4. Розробити та обґрунтувати рекомендації щодо удосконалення діяльності Державного некомерційного підприємства "Трускавецький санаторій "Батьківщина"". Об’єкт дослідження: управлінські процеси в установах соціальної сфери України на прикладі Державного некомерційного підприємства "Трускавецький санаторій "Батьківщина"". Предмет дослідження: стандарти етичної поведінки керівника установи соціальної сфери. У першому розділі проаналізованометодологічні підходи до вивчення етичних стандартів поведінки керівника установи соціальної сфери, дослідженаетична норма як регулятор ефективної організації поведінки керівника установи соціальної сфери. Також, проаналізованістилі керівництва з позиції етичного виміру і ефективності. Другий розділ досліджує обов’язки керівника установи соціальної сфери в ракурсі правил етичної поведінки, специфіку використання керівником установи власного службового становища, феномен лідерства.З метою визначення відповідності стилю реалізації обов’язків керівником Державного некомерційного підприємства "Трускавецький санаторій "Батьківщина"" загальним правилам етичної поведінки нами було проведено емпіричне дослідження. У дослідженні взяло участь 20 респондентів – працівників цієї ж організації. Була використана методика «Визначення соціально-психологічного клімату в трудовому колективі» (О.С. Михалюк та А.Ю. Шалито), а також методика дослідження корпоративної культури (Р. Харрісона). Як свідчать результати, більшість співробітників вважає, що керівник використовує демократичний стиль керівництва, незалежно від вікової групи. Третій розділмагістерського дослідження присвячено пошуку шляхівпідвищення рівня етичності керівника установи соціальної сфери. Встановлно, що механізм формування стратегії підвищення рівня етичності керівника установи соціальної сфери передбачає певну систему певних стратегічних і тактичних кроків, зокрема – розроблення, обґрунтування та опрацювання стратегій; окреслення й пошук основних та пріоритетних напрямів; здійснення дослідження аудиторії іміджу; використання певних методів управління щодо кожної корпоративної групи; встановлення меж іміджу та образу керівника; проведення систематичних різноманітних опитувань. Ключові слова: керівник установи, професійна етика, управлінняперсоналом, установа соціальної сфери, кодекс етики, морально-етичні норми. Список використанихджерел Даниленко, Ю. С. (2019). Правила етичноїповедінкидержавнихслужбовців: поняття і сутність. ВісникЧернівецького факультету Національногоуніверситету «Одеськаюридичнаакадемія, 2, 54-64. Наумик, А., & Сидоренко, Н. (2023). Етичнаскладова у роботіосіб, уповноважених на виконанняфункційдержави. Collection of scientific papers «SCIENTIA», (May 5, 2023; Sydney, Australia), 42-44. Попов, С., &Яценко, В. (2023). Етика в публічній сфері України:європейський досвід. Теоретичні та прикладніпитаннядержавотворення, 29, 116-130. Решітко, С. І. (2024). Місцеетичного кодексу в управліннідіяльністюпідприємств. Інформаційнітехнології і системи в документознавчійсфері, 79-80.