Управління професійною адаптацією працівника закладу загальної середньої освіти в сучасних умовах: зарубіжний досвід та вітчизняна практика
Автор: Трефлер Ростислав Юрійович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Управління установами соціальної сфери
Інститут: Інститут гуманітарних та соціальних наук
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Ефективне управління професійною адаптацією працівників у закладах загальної середньої освіти є важливим елементом для забезпечення стабільної та результативної роботи навчальних установ. У працях Олійник Н. Ю. та Панов М. С. підкреслюється важливість комплексного підходу до управління професійною адаптацією, що включає не лише професійну підготовку, але й психологічну підтримку працівників в умовах швидких змін. До того ж, дослідження Вірної Ж. П., Бикової А. Л.& Паранько Д. Д. акцентують увагу на важливості підтримки професійної адаптації через соціальні, організаційні та психологічні аспекти. Професійна адаптація є не лише процесом інтеграції працівника в нове робоче середовище, але й важливим інструментом для досягнення високих показників якості навчання та сприяння розвитку освітнього процесу. Мета: розкриття та розуміння чинників, що впливають на професійну адаптацію педагогічних працівників у закладах загальної середньої освіти в сучасних умовах, а також розробка рекомендацій для покращення цього процесу. Завдання дослідження: • Здійснити аналіз підходів до професійної адаптації персоналу організації; • оцінити сучасний стан адаптації педагогічних працівників до нових умов роботи в освітній сфері; • визначити фактори, що впливають на їхню професійну адаптацію; • вивчити зарубіжний досвід у сфері професійної адаптації педагогічних працівників; • проаналізувати вітчизняний досвід у сфері професійної адаптації педагогічних кадрів. Виділити сильні та слабкі сторони існуючих підходів; • виявити проблеми та перешкоди, з якими стикаються працівники освіти при адаптації до нових умов роботи, на прикладі Львівської гімназії «Євшан». • на основі отриманих даних і аналізу розробити рекомендації та стратегії для покращення процесу професійної адаптації педагогічних працівників. Об’єкт дослідження: професійна адаптація педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти в сучасних умовах. Предмет дослідження: управлінські підходи у регулюванні професійної адаптації педагогічних працівників у закладах загальної середньої освіти. У першому роздiлi аналізуються теоретико-методологічні основи управління адаптацією працівників. Вивчаються сучасні концепції та моделі адаптації, а також акцентується увага на впливі стратегій лідерства на адаптаційні процеси в установах соціальної сфери. У Другому роздiлі проаналізовано адаптаційні процеси у сучасних умовах середньої освіти, далі досліджено зарубіжний досвід управління професійною адаптацією працівників закладів середньої освіти. Завершальним етапом є емпіричне дослідження, яке проведено на прикладі Львівської гімназії «Євшан». Третій роздiл присвячений розробці рекомендацій щодо підвищення ефективності управління професійною адаптацією педагогічних працівників. Запропоновано нові методики, включаючи впровадження менторських програм, комунікаційних стратегій та інструментів психологічної підтримки. Ключові слова: професійна адаптація, педагогічні працівники, середня освіта, управління персоналом, менторство, психологічна підтримка, інновації. Список використаних джерел Олійник, Н. Ю. (2019). Фактори формування політики управління адаптацією персоналу. Вісник національного університету імені Івана Огієнка. Економічні науки, (14), 351-358. Панов, М. С., (2019). Професійна адаптація та реадаптація в контексті професійної реалізації особистості в умовах сучасного соціуму. Psychological journal, 5(11), 177-190. Вірна, Ж. П. (2015). Координація особистісно-нормативних змін ціннісних орієнтацій в діапазоні професійної адаптації особистості. Психологія особистості, 6(1), 161-172. Бикова, А. Л., & Паранько, Д. Д. (2016). Складові ефективної адаптації персоналу. Молодий вчений, (1), 640-646.