Підвищення зносостійкості вала електродвигуна електромобіля методом електродугового напилення покриттів
Автор: Бурбура Мар'ян Тарасович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: В роботі розглянуто будову та особливості конструкції електромоторів, які використовуються в автомобілях. Розглянуто перспективи їх застосування та розвитку. Наведено загальні відомості про газотермічні методи напилення покриттів. В роботі розглянуто основні способи відновлення поверхонь електромоторів, а саме методики: газополуменевого напилення, детонаційного напилення, електродугової металізації, плазмового напилення, елекроімпульсного напилення, лазерного напилення, високошвидкісного газополуменевого напилення та електродугового напилення. Наведено характеристики обладнання для електродугового напилення покриттів. У третьому розділі описано методику виконання експериментальних досліджень. Представлено методику дослідження зносостійкості шарів нанесеного покриття за допомогою тертя абразивами, дослідження мікроструктури дослідних зразків покриттів, фазового аналізу та визначення внутрішніх напружень у нанесених покриттях. У четвертому розділі наведено результати експериментальних досліджень. Для проведення експериментів виконано підготовку дослідних зразків до нанесення покриття. За наведеною методикою проведено досліджено вплив режимів напилення на властивості покриття та рівень залишкових напружень. Виконано дослідження зносостійкості напилених покриттів, проведено порівняння характеристик покриттів з використанням методики обкочування кулькою та без обкочування. Виявлено, що покриття з дроту СД30Cr13 значно більшу мікротвердість, ніж покриття з дроту СДX10CrNi18-8. Це зумовлено наявністю більшої кількості карбідів Cr у нанесеному покритті. Також покриття з дроту СД30Cr13 мають значно вищу зносостійкість під час зношування без мащення, ніж покриття з дроту СДX10Cr18Ni8. Об’єкт дослідження: вали електромоторів автомобілів. Предмет дослідження: методи відновлення робочих поверхонь валів електромоторів автомобілів. Мета дослідження: провести аналіз методів відновлення робочих поверхонь валів електромоторів автомобілів. Дослідженнями встановлено, що підвищити зносостійкість покриттів з дроту СДX10Cr18Ni8 досягається обкочуванням кулькою. В цьому разі мікротвердість поверхні покриття (HV 100) після обкатки підвищується на 25…30%, а катастрофічне зношування покриття починається на порядок нижчій тривалості випробувань. Виявлено, що електродугові покриття із порошкових дротів мають значно вищу зносостійкість, ніж покриття із суцільного дроту СД30Cr13. Проведені експериментальні дослідження дозволяють стверджувати що для відновлення легконавантажених деталей типу вал електромотора автомобіля доцільно застосовувати суцільні дроти СД30Cr13, СДX10Cr18Ni8. А для відновлення важконавантажених поверхонь валів електромоторів необхідно застосовувати порошковий дріт 20Х15Р4Ю3СІ. Ключові слова – вал, електромотор, методи відновлення, напилення, електродугове наплавлення. Перелік використаних літературних джерел: 1. V. Pokhmurskii, M. Student, V.Gozdecki, B. Wielage, H. Pokhmurska: Zmiana naprezen szczatkowych w powlokach natryskiwanych lukowo poddanych utlenianiu wysokotemperaturowemu, Inzynieria Powierzchni, 2011, N. 4, S. 32-37. 2. Газотермічні покриття Г.В. Похмурська, М.М. Студент, В.І. Похмурський, Навчальний посібник – Львів, ТзОВ «Простір-М», 2017. – 180 с.