Структурно-параметричний синтез та проектування механізму ручного керування педалями автомобіля

Автор: Федунишин Назарій Миколайович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: Дослідження присвячене вдосконаленню механізму ручного керування педалями автомобіля, що є актуальним завданням для забезпечення доступності транспортних засобів для людей з обмеженими можливостями. Розробка даного механізму спрямована на підвищення комфорту, безпеки та функціональності керування автомобілем у різних умовах експлуатації. У роботі запропоновано новий механізм, що дозволяє водієві одночасно керувати акселератором, гальмом та зчепленням за допомогою одного ручного важеля. У вступі обґрунтовано актуальність теми, визначено основні завдання та мету дослідження, що полягає у розробці універсального та ефективного механізму для ручного керування трьома педалями автомобіля. Підкреслено практичну значущість запропонованої розробки для розширення мобільності людей з особливими потребами. Розділ 1 присвячено аналізу існуючих рішень у сфері механізмів ручного керування. Описано загальні принципи роботи подібних пристроїв, проведено патентний огляд існуючих конструкцій, виявлено їх переваги та недоліки. На основі аналізу визначено необхідність створення нової вдосконаленої конструкції, яка б відповідала сучасним технічним і ергономічним вимогам. У Розділі 2 викладено теоретичні основи проектування та параметричного аналізу механізмів. Розглянуто методи структурного синтезу та оптимізації параметрів конструкції, які забезпечують надійність, функціональність та зручність управління. Особливу увагу приділено аналізу кінематичних характеристик і принципам вибору геометричних параметрів механізму. Розділ 3 зосереджено на розробці та проектуванні запропонованого механізму. На основі аналітичних розрахунків виконано структурний с интез механізму та його кінематичний аналіз. Побудовано 3D-модель конструкції у програмному середовищі SolidWorks, що дозволило оцінити її працездатність та ефективність. Особливістю запропонованого механізму є його здатність забезпечувати одночасне управління всіма трьома педалями за допомогою інтуїтивно зрозумілого ручного важеля. У висновках підсумовано основні результати дослідження, зокрема обґрунтовано перспективність запропонованого механізму, окреслено його переваги перед існуючими аналогами. Намічено напрями подальших досліджень, серед яких виготовлення експериментального прототипу механізму, його тестування в умовах реальної експлуатації та вдосконалення окремих елементів конструкції. Запропонована розробка має значний потенціал для впровадження у серійне виробництво та може бути використана для адаптації автомобілів під потреби людей з обмеженими можливостями, сприяючи їх соціальній інтеграції та підвищенню якості життя.