Аналіз умов руху на ділянці вул. Городоцька з врахуванням особливостей руху громадського транспорту
Автор: Климусь Іван Іванович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація і регулювання дорожнього руху
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Проблема перевантаженості вулично-дорожньої мережі існує вже давно. У різних країнах вона вирішується по-різному. На жаль, в Україні, особливо у Львові, проблема заторів є дуже складною і потребує нагального вирішення. Тому в останні роки в усьому світі робляться спроби змінити психологію міської мобільності, заохочуючи використання альтернативних видів транспорту, таких як ходьба, їзда на велосипеді та самокатах. Вони зручні, але дуже залежать від відстані, часу доби та погодних умов. Найбільш ефективною альтернативою приватному автомобілю, яка може значно зменшити навантаження на дорожню мережу, є правильно спланований громадський транспорт [1]. Найпоширенішим способом підвищення ефективності громадського транспорту є надання йому пріоритету на дорожній мережі [2]. Існує декілька способів надання пріоритету. Це пріоритет у часі та просторовий пріоритет. Часовий пріоритет забезпечується шляхом проектування світлофорів таким чином, щоб дозвільний сигнал активувався, коли громадський транспорт наближається до світлофора [3-4]; часовий пріоритет для ГТ є дуже важливим, особливо якщо на маршруті є велика кількість світлофорів, що означає, що ГТ доводиться довше чекати перед стоп-лінією [5]. Для просторового пріоритету це означає виділення окремого простору для пріоритетного проїзду громадського транспорту. Це можна зробити шляхом розширення проїжджої частини перед перехрестям, щоб уникнути черг на світлофорах, або шляхом надання коридору, відокремленого від загального транспортного потоку, щоб загальний транспортний потік не впливав на рух громадського транспорту. Найпоширенішим методом надання просторового пріоритету є виділення окремої смуги для громадського транспорту скраю або в центрі проїжджої частини. Недоліком є те, що виділення цієї смуги за рахунок загального транспортного потоку, безсумнівно, призведе до збільшення затримок у русі. Однак, враховуючи, що для перевезення 50 осіб потрібно 50 автомобілів або один автобус, виділення смуги для громадського транспорту значно покращить якість і тривалість поїздок у розрахунку на одного пасажира. Об’єкт дослідження – ділянка вул. Городоцька у м. Львові. Предмет дослідження – первинні показники транспортного потоку по вул. Городоцька. Мета дослідження: провести аналіз умов руху на ділянці вул. Городоцька від перехрестя з вул. Патона до об’їзної м. Львова з врахуванням особливостей руху громадського транспорту. В результаті проведених досліджень розроблено проєкт організації дорожнього руху по вул. Городоцька з влаштуванням виділеної смуги для громадського транспорту. Ключові слова – натурні дослідження, моделювання руху, світлофорне регулювання, пріоритет громадського транспорту, виділена смуга. Перелік використаних літературних джерел. 1. Diakaki, C., Papageorgiou, M., Dinopoulou, V., Papamichail, I., & Garyfalia, M. (2015). State?of?the?art and?practice review of public transport priority strategies. IET Intelligent Transport Systems, 9(4), 391-406. 2. Currie, G., Sarvi, M., & Young, B. (2007). A new approach to evaluating on-road public transport priority projects: balancing the demand for limited road-space. Transportation, 34, 413-428. 3. Malandraki, G., Papamichail, I., Papageorgiou, M., & Dinopoulou, V. (2015). Simulation and evaluation of a public transport priority methodology. Transportation Research Procedia, 6, 402-410. 4. Kalasova, A., Cernicky, L., & Kupculjakova, J. (2014). The impact of public transport priority on the traffic in the chosen part of the city of Zilina. Transport Problems, 9(2), 19-26. 5. De Keyser, O., Hillewaere, M., Audenaert, P., & Maenhout, B. (2018). Optimising the public transport priority at road intersections. IET Intelligent Transport Systems, 12(8), 986-994. 6. Oguchi, T., Mitsuyasu, A., Oshima, D., & Imagawa, T. (2017). An evaluation study on advanced public transport priority system using traffic simulation. International Journal of Urban Sciences, 21(sup1), 43-53.