Розрахунок і дослідження конструкції вдосконаленої передньої підвіски вантажного автомобіля
Автор: Терлецький Іван Андрійович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Автомобільний інжиніринг
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Дана магістерська кваліфікаційна робота присвячена дослідженню та роз- робці передньої пневматичної підвіски вантажного автомобіля. Пневматичні пі- двіски набувають все більшої популярності завдяки їхній здатності забезпечу- вати високу плавність ходу, поглинати вертикальні, поздовжні, а також бічні на- вантаження, що виникають під час маневрування, прискорення та гальмування. Основними перевагами цього типу підвіски є зменшення складності конструкції за рахунок скорочення кількості важелів та реактивних штанг, а також підви- щення ефективності роботи транспортного засобу. Об’єкт дослідження: пневматична підвіска передньої осі вантажного ав- томобіля. Предмет дослідження: конструктивні, динамічні та силові параметри пе- редньої пневматичної підвіски. Мета дослідження: оптимізація параметрів передньої пневматичної підві- ски для підвищення її ефективності шляхом аналізу коливальної системи, розра- хунку пневматичних елементів та амортизаторів, а також дослідження їх впливу на експлуатаційні характеристики автомобіля. У першому розділі роботи викладено класифікацію підвісок транспортних засобів, їх конструктивні особливості, вимоги до підвісок, а також розглянуто сучасні тенденції в галузі пневматичних підвісок. Особливу увагу приділено принципу роботи пневматичних систем, їх будові та комплектуючих складають пневматичну підвіску, а також перевагам у порівнянні з традиційними механіч- ними підвісками. У другому розділі описано конструктивні особливості прийнятої схеми пе- редньої пневматичної підвіски, У третьому розділі здійснено математичний аналіз коливальної системи. Розглянуто параметри пневмоелементів, включаючи жорсткість, обсяг і площу балона, а також розрахунки амортизаторів: визначення діаметрів штока та пор- шня, навантаження, температурних характеристик і впливу на роботу системи. Четвертий розділ присвячений дослідженню ефективності роботи пневма- тичної підвіски. Наведено результати моделювання впливу різних параметрів пі- двіски на плавність ходу, рівень навантаження на вузли та компоненти, а також довговічність конструкції. Отримані результати та розроблені проектні рішення свідчать про їхню ефективність і доцільність використання на практиці. Виконані розрахунки під- тверджують раціональність впровадження пневматичної підвіски для підви- щення експлуатаційних характеристик вантажних автомобілів. У графічній частині проєкту представлено комплексний набір креслень і візуалізацій, які наочно ілюструють основні етапи розробки, дослідження та ана- лізу пневматичної підвіски. Зокрема, включено: • Огляд вантажного автомобіля - загальний вигляд автомобіля під проекто- вану підвіску, який демонструє взаємне розташування основних елементів конструкції та їх інтеграцію в загальну систему транспортного засобу. • Пневматична підвіска вантажного автомобіля - відображає її конструктивні особливості, включаючи пневмобалон, амортизатор, стабілізатор та інші ключові компоненти. • Дослідження пневмопідвіски - містить основні етапи дослідження підвіски, коливальної системи, пружної характеристики. • Дослідження плавності руху - ілюструють динамічну поведінку системи під час різних режимів експлуатації, забезпеченні плавності ходу. Представлені матеріали дають всебічне уявлення про конструкцію пневма- тичної підвіски, її функціональні можливості та технічні рішення, прийняті в процесі проєктування. Це дозволяє оцінити її переваги у порівнянні з іншими типами підвісок, а також показати високий рівень технологічності та адаптив- ності конструкції.