Багатокритеріальне оцінювання ефективності легкових електромобілів

Автор: Квачук Мирослав Юрійович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: У зв’язку з посиленням екологічних стандартів відбулося зростання попиту на електричні транспортні засоби [1]. Однак для того, щоб впевнитися в доцільності придбання того чи іншого виду електромобіля у споживача виникає потреба в аналізі їхньої експлуатаційної ефективності. Неоднозначність оцінювання при цьому зумовлена великою кількістю характеристик для порівняння. Такий аналіз доводиться здійснювати за багатьма критеріями. Крім цього, для різних споживачів окремі часткові критерії якості можуть мати різну важливість. Об’єкт дослідження – експлуатаційні характеристики електромобілів. Предмет дослідження – критерії та методи багатокритеріального оцінювання експлуатаційної ефективності легкових електромобілів. Мета дослідження – обґрунтувати метод багатокритеріального оцінювання експлуатаційної ефективності електромобілів за інтегральним критерієм якості. Для обґрунтування надання пріоритету одному з альтернативних видів електромобілів запропоновано адитивний критерій зважених безрозмірних часткових критеріїв якості електромобілів [2]: де Кі – і-тий частковий критерій якості електромобіля, ?і – вагомість і-того часткового критерію якості, n – кількість часткових критеріїв якості. В якості альтернативних варіантів електромобілів у процесі аналізу їхньої експлуатаційної ефективності розглянуто п’ять електромобілів одного класу різних виробників: KIA Niro EV, KIA EV6, KIA EV9, Mercedes-Benz EQA 250, Mercedes-Benz EQA 250. Для вибраних альтернативних варіантів електромобілів запропоновано і обґрунтовано часткові критерії якості, які найповніше характеризують споживчі властивості електромобілів. Сформовано значення цих критеріїв за даними виробників. Відповідно до запропонованого інтегрального критерію оцінювання експлуатаційної ефективності електромобілів проведено нормування часткових критеріїв і оцінювання їх важливості для споживача. Розраховано значення інтегральних критеріїв ефективності альтернативних варіантів електромобілів за різних значень вагових коефіцієнтів, призначених споживачами, для трьох та п’яти часткових критеріїв. Показано, що варіювання вагомістю часткових критеріїв якості при розрахунку інтегрального критерію ефективності для альтернативних варіантів електромобілів дає можливість враховувати пріоритети споживача і вибирати електромобіль який найповніше задовольняє його вимоги. Ключові слова: електромобіль, експлуатаційна властивість, критерій оцінювання, вагові коефіцієнти. Перелік використаних літературних джерел: 1. Сайт «Вікіпедія». – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_car 2. Кіндрацький Б.І. Основи раціонального проектування машинобудівних конструкцій: Навч. посібник. – Львів. – КІНПАТРІ ЛТД, 2005. – 200 с