Дослідження тривалості затримок громадського транспорту в зоні дії зупинок на маршруті №1А у місті Львові

Автор: Смага Дмитро Андрійович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: англійська
Анотація: Кваліфікаційна робота присвячена вивченню та дослідженню тривалості затримок громадського транспорту в зоні дії зупинок на маршруті №1А у місті Львові. Громадський транспорт є однією з ключових складових міської інфраструктури, яка забезпечує життєдіяльність та мобільність населення. В умовах зростання урбанізації та інтенсифікації руху на дорогах питання ефективної організації та функціонування громадського транспорту набуває особливого значення. Проте, досягнення високого рівня ефективності громадського транспорту залежить від багатьох факторів, серед яких – структура мережі маршрутів, організація зупинок, швидкість пересування, рівень затримок, а також доступність і комфорт для користувачів. Актуальність даної теми пояснюється тим, що ефективність громадського транспорту є критично важливою, для сучасних міст. Особливо зі збільшенням рівня урбанізації, та автомобілізації населення, важливо розвивати якісні характеристики громадського транспорту, що дозволить зменшити кількість автомобілів на дорогах, та позитивно сприятиме розвитку культури громадського транспорту, зменшенню викидів СО2 і підвищенню мобільності населення. Жителі міста обирають громадський транспорт базуючись на ряді чинників, які включають якість обслуговування, соціально-демографічні характеристики, взаємозв’язок видів транспорту. Згідно досліджень, на вибір транспорту найбільше впливають наступні чинники: облаштованість зупинок, відстеження ТЗ у реальному часі, комфорт під час поїздки, ціна поїздки, та безпека під час поїздки [1, 2] Короткий список основних чинників які впливають на вибір транспорту: Ціна проїзду, час подорожі, транспортна інфраструктура, соціально-економічний статус, безпека та комфорт під час поїздки, технології відстеження, особисті потреби пасажирів, містобудівні особливості, екологічні чинники. Крім того, демографічні фактори, включаючи дохід, стать та мету поїздки, сприяють неоднорідності переваг, оскільки різні групи по-різному надають пріоритет різним аспектам громадського транспорту [3]. Якість входу та виходу з транспорту, а також загальний досвід подорожі також відіграють вирішальну роль у формуванні поведінки подорожей, оскільки люди часто приймають рішення щодо планування діяльності перед вибором виду транспорту. Крім того, на вибір подорожей мешканців міст впливає потреба в ефективності, наприклад, мінімізація відстані проїзду та уникнення перевантаження [3,4]. Окремо облаштовані смуги для громадського транспорту значно впливають на ефективність функціонування дорожньої мережі та якість транспортного обслуговування в містах. Їх вплив оцінюється за низкою ключових показників, які стосуються швидкості, безпеки, екології та загальної ефективності транспортної системи. Основні показники включають час у дорозі, швидкість та затримку, які мають вирішальне значення для оцінки якості подорожі для користувачів громадського транспорту [5]. Відокремлена смуга руху для громадського транспорту, забезпечує збільшення швидкості на маршруті, внаслідок відсутності затримок у загальних транспортних потоках. Це скорочує час на маршруті, коли на дорогах є година пік. У містах де добре розвинені відокремленні смуги руху для громадського транспорту, швидкість може зростати 20-40% Під час натурних досліджень пасажиропотоку було встановлено існуючі зупинки громадського транспорту на маршруті №1А. За результатами таких досліджень у подальшому була поділено шлях проходження маршруту на кілька відрізків, які характерні для центральної частини міста, ближній центр, периферія і заміська зона, яка знаходиться в одній територіальній громаді. Найбільші затримки спостерігаються на зупинці ГТ «Палац культури ім. Гната Хоткевича», яка наявна на просп. Чорновола. Така значна середня затримка пояснюється тим, що на даній вулиці здійснюють рух у загальному транспортному потоці та зупинка є необлаштованою, де зупинка громадського транспорту відбувається на крайній правій смузі. За результатами дослідження виконано такі завдання: 1) побудовано гістограми кількості маршрутів що обслуговують зупинки на зоні дії зупинок маршруту 2) визначено характеристики ділянок вуличної мережі під час проходження автобусів на маршруті №1А 3) визначено тривалості руху автобусів на ділянках ВДМ на маршруті №1А 4) побудовано гістограми швидкості сполучення на ділянках ВДМ на маршруті №1А 5) побудовано графік залежностей зміни середньої затримки у зоні зупинок громадського транспорту залежно інтенсивності автобусів на підході до зупинок «Палац культури ім. Гната Хоткевича», «Автостанція №2», та Скейт-парк» Ключові слова: затримка громадського транспорту, зупинка громадського транспорту, швидкість маршруту, якість транспортного обслуговування. Перелік використаних літературних джерел. 1. Zuduo, Zheng., Simon, Washington., Paul, Hyland., Keith, Sloan., Yulin, Liu. Preference heterogeneity in mode choice based on a nationwide survey with a focus on urban rail. Transportation Research Part A-policy and Practice, (2016).;91:178-194. doi: 10.1016/J.TRA.2016.06.032 2. A-L, Lindstroem, Olsson. (2003). Factors that influence choice of travel mode in major urban areas. the attractiveness of park & ride. 3. Tao, Yuan. Behavior of Urban Residents Travel Mode Choosing and Influencing Factors Taking Beijing as an Example. Communications Standardization, (2008). 4. R, J, Wallin., P, H, Wright. Factors which influence modal choice. Traffic quarterly, (1974).;28(2) 5. Terrel, Shaw. Performance measures of operational effectiveness for highway segments and systems. (2003).