Дослідження зміни тривалості простою транспортних засобів громадського транспорту на зупинках за різного способу оплати проїзду
Автор: Михайляк Вікторія Андріївна
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Громадський транспорт — це система перевезення пасажирів за допомогою групових поїздок, доступних для використання широким загалом. Громадський транспорт зазвичай рухається згідно з певним розкладом, працює за встановленим маршрутом і передбачає визначену оплату за кожну поїздку або на час чи термін (проїзні квитки тривалої дії). Прикладами міського громадського транспорту є міські автобуси, тролейбуси, електробуси, трамваї, метрополітен, міська електричка та пороми [1]. До основних факторів якості перевезення пасажирів відноситься: комфортність поїздки (наповнення транспортних засобів (ТЗ) та регулярність їх руху на маршрутах), час на пересування пасажирів, безпека перевезень. Умови, що визначають ці фактори, наступні: щільність маршрутної мережі, частота та точність руху міського транспорту, швидкість сполучення, стан інформації та реклами про роботу пасажирського транспорту, інформування пасажирів про маршрут та інтервал руху ТЗ, гігієнічний та естетичній стан ТЗ, облаштування та оформлення зупиночного пункту, кваліфікація персоналу [2]. Рейс – процес пересування транспортного засобу за маршрутом. Відповідно час рейсу – це час руху автомобіля за маршрутом. Швидкість руху пасажирських транспортних засобів є одним з основних експлуатаційних показників. Розрізняють експлуатаційну, середню технічну та швидкість сполучення на маршруті [3]. Час простою транспортних засобів на зупинному пункті складається з часу, що витрачається на відкриття і закриття дверей, і часу безпосередньо посадки і висадки пасажирів, протягом якого вони виходять з автобуса і входять в нього. Тривалість цього часу залежить від різного роду чинників: пасажирообміну зупинного пункту, ступеня заповнення салону автобуса, кількості дверей, пори року, наявності багажу в пасажирів тощо [4]. За результатами дослідження виконано такі завдання: 1) Маючи дані минулих обстежень на зупинках ГПТ (в той час, коли ще була тільки готівкова оплата), які містять, зокрема, тривалість простою ТЗ, вирішено провести аналогічні обстеження на цих же зупинках та порівняти отримані результати. Для дослідження обрано дві зупинки: «вул. Русових» на вул. с. Бандери та «вул. Наливайка» на вул. Городоцька. 2) Аналізуючи загальні результати розрахунків показників функціонування досліджуваних зупинок у 2018 році та у 2024 році, можна помітити тенденцію підвищення стабільності функціонування ГПТ у Львові. Частота руху ТЗ на маршрутах підвищилася, а різниця між показниками роботи різних маршрутів стала меншою. Помітним також є збільшення годинного пасажирообміну досліджуваних зупинок як в ранковий піковий, так і в обідній міжпіковий періоди. 3) Загальна тенденція щодо зростання часу простою зі зростанням кількості пасажирів простежується, проте наявність багатьох додаткових чинників впливу не дозволяє сформулювати статистично значущі математичні залежності при наявній кількості даних. 4) Для оцінки впливу способу оплати проїзду на час простою розраховано витрати часу на посадку одного пасажира для кожного випадку. Дані досліджень поділено на три групи – витрати часу при посадці в трамвай, в автобус великої пасажироміткості та в автобус середньої пасажиромісткості. Ключові слова: зупинки ГПТ, пасажирообмін, час простою, характеристика маршрутів, тривалість рейсу, посадка-висадка пасажира. Перелік використаних літературних джерел. 1. Учасники проектів Вікіпедія. Громадський транспорт – Вікіпедія. 2. Цифровий репозиторій ХНУГХ ім. А. Н. Бекетова 3. Вакуленко К.Є., Доля К.В. Управління міським пасажирським транспортом : навч. посіб. Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекет., 2015. 4. Давідіч Ю.О. Оцінка тривалості простою транспортних засобів на проміжних зупинках / Ю.О. Давідіч, Д.П. Понкратов, Є.І. Куш, М.В. Калюжний // Науково-технічний збірник N? 105 «Комунальне господарство міст», ХНУМГ, Харків, 2012, ст. 390 -394.