Удосконалення системи управління дорожнім рухом на вулиці Городоцька за результатами натурних досліджень
Автор: Поставка Святослав Ростиславович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація і регулювання дорожнього руху
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Управління дорожнім руху на магістральній вулично-дорожній мережі є важливим завданням з організації дорожнього руху, оскільки розвантаження міських магістралей або збільшення їх пропускної здатності прямо впливає на рівень завантаження рухом бічних вулиць, які з’єднують ці магістралі між собою. Для міст з радіально-кільцевою конфігурацією вулично-дорожньої мережі радіальні машістральні вулиці є важливими транспортними артеріями, які сполучають щільну мережі перехресть у центрі міста з менш щільною мережею на виході з міста. Забезпечення достаньої пропускної здатності ускладнюється з наближенням до центру міста, оскільки тут сходяться більшість радіальних магістралей, а разом із ними і магістральні транспортні потоки з високою інтенсивністю та неоднорідністю транспортних потоків. В історичних містах з наближенням до центру міста радіальні магістралі часто є такими не геометричними параметрами, а за особливістю руху транспортних потоків. У їх складі багато транзитного транспорту (за умови слабо розвинутої об’їздної дороги або хордових магістралей), тут сходяться основні види ключових маршрутів громадського транспорту, є висока інтенсивність пішохідних (в тому числі туристичних) потоків, невелика відстань між стоп лініями як правило регульованих перехресть. В умовах перенасиченості рухом та під впливом особливостей, описаних вище, для інженерів є складним завданням розвантаження проїзної частини. У фаховій літературі пропонується кілька рішень для зменшення цієї проблеми, зокрема [1–7]: збільшення пропускної здатності у напрямку від центру міста, в тому числі шляхом проектування відповідних фаз регулювання з великою тривалістю зеленого сигналу для цих напрямків; введення координованого управління рухом разом з наданням пріоритетів для наземного громадського транспорту; збільшенням пропускної здатності хордових магістралей та місцевих вулиць шляхом заборони або управління паркуванням; облаштуванням одностороннього руху на багатосмугових ділянках; за крайнього випадку облаштування різнорівневих транспортних розв’язок; удосконалення управління роботою наземного громадського транспорту; обмеженням в’їзду на окремі ділянки або території великогабаритного вантажного транспорту тощо. Слід відзначити, що абсолютна більшість з цих рішень мають організаційний управлінський характер і переважно не стосуються зміни геометричних параметрів вулично-дорожньої мережі. Це пов’язано з тим, що у старих історичних містах вільних територій практично не залишилось, а ті, які є – не придатні для реалізації масштабних транспортних проектів. Важливими також є всеосяжні транспортні дослідження, які дають можливість дагностування стану справ і вивлення існуючих або перспективних проблем. Виходячи з цього, необхідно велику увагу звертати на прогнозування та моделювання руху, яке дає можливість встановити деякі проблеми ще до етапу проектування або перепроектування вулично-дорожньої мережі. Об’єкт дослідження – магістральна вулично-дорожня мережа великого міста. Предмет дослідження – закономірності зміни показників учасників дорожнього руху та способи управління транспортною системою на основі їх зміни. Методи дослідження: натурні вимірювання інтенсивності транспорних та пішохідних потоків,їх складу, структури та рівня стійкості під час проїзду (проходу) на магістральних вулицях; інженерно-практичні розрахунки з удосконалення роботи автоматизованих систем з управління рухом транспортних і пішохідних потоків на основі натурних досліджень та документального вивчення паспортів вулиць; методи системного аналізу під час виявлення основних чинників впливу на закономірності формування потоків учасників дорожнього руху, їх безпечної взаємодії; документальне вивичення показників транспортної мобільності на основі опрацювання звітно-статистичних даних комунальних підприємств; методи математичної статистики під час формалізації опису основних закономірностей, які виникають у потоках учасників дорожнього руху. Метою роботи є удосконалення системи управління дорожнім рухом на міській магістралі, грунтуючись на результатах натурних, документальних досліджень, моделювання та прогнозування руху, методами впровадження ефективних систем управління рухом з використанням засобів світлофорної сигналізації. Для досягнення поставленої мети у цій магістерській кваліфікаційній роботі необхідно розв’язати такі науково-практичні завдання: 1. Застосовуючи методику натурних досліджень визначити інтенсивність та склад транспортного потоку, його напярмки руху на ключових перехрестях та найбільші точки притягання населення. 2. Шляхом документального вивчення звітно-статистичних матеріалів проаналізувати закономірності зміни показників мобільності міських мешканців. 3. Провести розрахунки зміни швидкості руху різних за типом транспортних засобів та, застосовуючи методи математичного моделювання, визначити граничну пропускну здатність ділянок магістральної вулично-дорожньої мережі. 4. Провести оцінку показників безпеки руху учасників дорожнього руху в умовах удосконалення системи управління рухом. 5. Розробити практичні заходи з удосконалення схем організації дорожнього руху на ключових перехрестях міської магістральної вулиці. Ключові слова: транспортна система, транспортна мережа, вулично-дорожня мережа, транспортний потік, учасники дорожнього руху, пішохідний потік, регульоване перехрестя. Перелік використаних літературних джерел 1. Форнальчик Є.Ю. Розвиток науково-прикладних основ управління транспортними потоками: монографія / Є.Ю. Форнальчик, Ю.Я. Ройко, В.В. Гілевич; за заг. ред. Є.Ю. Форнальчика. – Видавництво Львівської політехніки, 2022. – 180 с. 2. Системологія на транспорті. Організація дорожнього руху [Гаврилов Е. В., Дмитриченко М. Ф., Доля В. К. та ін.]; за ред. М. Ф. Дмитриченка. – К. : Знання України, 2007. – 452 с. – (5 кн./ Гаврилов Е. В., Дмитриченко М. Ф., Доля В. К. та ін.; кн. 4). 3. Поліщук В.П. Організація та регулювання дорожнього руху: Підручник. / за заг. ред. В.П. Поліщука; О.О. Бакуліч, О.П. Дзюба, В.І. Єресов, О.В. Красільнікова, О.В. Христенко. – К.: Знання України, 2012. – 467 с. 4. Форнальчик Є.Ю. Управління дорожнім рухом на регульованих перехрестях у містах: монографія. / за заг. ред. Є.Ю. Форнальчика; І.А. Могила, В.Е. Трушевський, В.В. Гілевич. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2018. – 236 с. 5. Форнальчик Є.Ю. Моделювання транспортних потоків: навчальний посібник. / Є.Ю. Форнальчик, В.В. Гілевич, І.А. Могила. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2020. – 216 с. 6. Доля В.К. Прогнозування параметрів транспортних систем : підручник / В.К. Доля, Я.В. Санько, Т.О. Самісько. – Х.: ХНАМГ, 2012. – 312 с. 7. Поліщук В. П. Теорія транспортного потоку: методи та моделі організації дорожнього руху : навч. посіб. / В. П. Поліщук, О. П. Дзюба. – К. : Знання України, 2008. – 175 с.