Вплив затримок руху на тривалість рейсу на автобусному маршруті №5А у м. Львові з урахуванням умов руху у різні періоди доби
Автор: Корж Богдан Романович
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Розумний транспорт і логістика для міст (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Магістерська робота присвячена актуальній темі дослідження впливу затримок руху на тривалість рейсу на автобусному маршруті №5А у м. Львові з урахуванням умов руху у різні періоди доби. Вона полягає в тому, що стабільність і передбачуваність роботи громадського транспорту є ключовим чинником для підвищення його привабливості серед населення, зниження користування приватними автомобілями та, як наслідок, зменшення заторів і шкідливих викидів у містах. В умовах зростаючої інтенсивності дорожнього руху у Львові та регулярних затримок автобусів особливо важливим є дослідження впливу різних часових факторів (пікових, міжпікових, вечірніх періодів) на тривалість рейсів, що дає змогу розробити рекомендації для оптимізації графіків руху, скорочення затримок, покращення транспортного обслуговування та підвищення загальної ефективності міської транспортної системи. У містах розвинених країн дедалі частіше застосовується стратегія обмеження автомобільного руху, зокрема в історичних частинах і центральних районах. Основною перевагою цього підходу є зменшення негативних зовнішніх ефектів, таких як надмірна кількість автомобільних поїздок і затори. Водночас, за відсутності комплексного підходу до управління транспортною системою та без належної трансформації вулично-дорожньої мережі, механічне впровадження заборон виявляється неефективним і лише посилює проблему заторів [1-2]. Експлуатаційна швидкість автобуса на маршруті є похідною від його технічної швидкості, яка визначається конструктивними характеристиками транспортного засобу. Ця експлуатаційна швидкість інтегрує численні фактори, що стосуються специфіки автобусного маршруту, включаючи стан дорожнього покриття та особливості організації перевізного процесу. Таким чином, швидкість сполучення на маршрутах слугує інтегральним показником ефективності організації автобусних перевезень [3]. Визначення фактичних значень швидкості руху на маршруті є можливим лише на етапі його експлуатації через залежність від множини змінних чинників. Проте, необхідність упередженого визначення швидкості виникає при вирішенні низки організаційних завдань, що передують запуску маршруту. Зокрема, без прогнозного значення швидкості неможливо розрахувати час оберту автобуса на маршруті або розробити попередній розклад руху. Це особливо актуально в контексті реорганізації існуючої маршрутної мережі або проектування нових маршрутів[4]. Аналіз зміни пасажиропотоку на маршруті №5А у різні періоди доби показав характерні особливості завантаженості. У ранковий час потік пасажирів поступово зростає від початкових зупинок до середини маршруту, де досягає пікових значень, а потім поступово спадає до кінця маршруту. У обідній час потік є рівномірнішим, але теж з піковим навантаженням на середніх ділянках. Найбільший пасажиропотік зафіксовано у вечірній період, коли більшість пасажирів повертаються додому: кількість пасажирів на середніх та деяких кінцевих ділянках є найвищою за добу. Крім того, порівняння прямого і зворотного напрямків показує, що зворотний напрямок (з центру до м. Винники) у вечірній час має найбільше навантаження, що свідчить про потужний зворотний пасажиропотік. Дані про затримки руху на міській мережі є критично важливими для оптимізації роботи маршруту, тому що вони дозволяють визначити години пік, планувати інтервали руху, кількість автобусів на лінії, а також потенційно впроваджувати регулювання пасажиропотоку та вдосконалювати транспортну модель для підвищення комфорту та ефективності перевезень. Ключові слова: маршрут руху, затримки руху, зупинка громадського транспорту, прямий напрямок руху, пасажиропотік та пасажирооборот на маршруті. Перелік використаних літературних джерел 1. Planning, operation, and control of bus transport systems: A literature review / Ibarra-Rojas O. J. et al. // Transportation Research Part B: Methodological. 2015. Vol. 77. P. 38–75. doi:10.1016/j.trb.2015.03.002. 2. El-Geneidy A., Hourdos J., Horning J. Bus Transit Service Planning and Operations in a Competitive Environment // Journal of Public Transportation. 2009. Vol. 12, No. 3. P. 39–59. doi:10.5038/2375-0901.12.3.3. 3. Bus Travel Time Deviation Analysis Using Automatic Vehicle Location Data and Structural Equation Modeling / Gong X. et al. // Mathematical Problems in Engineering. 2015. Vol. 2015. P. 1–9. doi:10.1155/2015/410234. 4. Griskeviciene, D., Griskevicius, A. Public transport passenger’s social problems and their solution. In: Transport: Technologies, economics, environment, health: collective monograph. Vilnius: Technika, 2003. – pp. 623-685. 5. Bashynska I., Biskup V., Kuz’kin O., Hryzovska L., Shapoval G. Improving Management Decisions in Urban Passenger Transport Based on the Sociological Study. International Journal of Industrial Engineering and Production Research. 2020. Vol. 31. No. 4. Р. 491-498.