Покращення кліматичної комфортності водія мікроавтобуса
Автор: Пекар Степан Зіновійович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Керування транспортними засобами належить до розряду найбільш напружених і втомлюваних форм трудової діяльності. Управління відбувається в умовах сталого і суттєвого нервово-емоційного навантаження, поглиблюється усвідомленням відповідальності за життя людей і матеріальні цінності. Точність робочих рухів і швидкість реакції водія є вагомими чинниками забезпечення безпеки руху. Ці якості суттєво залежать від комфортабельності робочого місця водія, яке має забезпечувати якісні умови праці та зменшувати можливість виникнення аварій, пов’язаних з перенапруженням водія. Власне розгляду даної задачі в аспекті забезпечення комфортності роботи водія присвячена дана магістерська кваліфікаційна робота. В ній мова йде про вимоги до робочого місця водія транспортного засобу: вплив ергономіки автомобіля на стан водія, загальні вимоги до робочого місця водія, мікроклімату, шуму, інфразвуку, концентрації токсичних речовин у кабіні водія, вібрація робочого місця водія. На їх основі проектується робоче місце водія і досліджується ефективність запропонованих конструкторських розробок як в експлуатаційному так і в економічному напрямках. Слід наголосити, що питання, які розглядатимуться в даній роботі є універсальними. Вони мають прикладне застосовування для найширшого кола транспортних засобів, що використовуються в різних галузях промисловості. Незадовільні кліматичні умови в кабіні автомобіля шкідливо відбиваються на здоров’ї водія (оператора) і є однією з причин, що сприяє виникненню ДТП. Під впливом підвищеної температури в кабіні автомобіля у водія (оператора) притупляється увага, знижується гострота зору, збільшується час реакції, швидше наступає утома, з’являються помилки й прорахунки, які можуть призвести до ДТП. Встановлено, що найбільш прийнятною температурою в кабіні автомобіля є температура 20...22 °С. При зниженні температури до 13°С ступінь відносної небезпеки ДТП зростає в 1,5 рази, а при підвищенні її до 27 °С ? в 1,6 рази. Одним з вимог техніки безпеки й гігієни праці є виключення можливості проникнення в кабіну водія відпрацьованих газів, які містять ряд токсичних компонентів, у тому числі окис вуглецю. Залежно від частки окису вуглецю в повітрі й тривалості роботи водія (оператора) у такій атмосфері результати бувають різними. Умови, у яких людина не відчуває перегріву або переохолодження, різкого руху повітря й інших неприємних відчуттів, можна вважати в тепловому відношенні комфортними. Комфортні умови в зимовий період дещо відрізняються від цих же умов у літній період, що пов’язано із використанням іншого одягу. Основними факторами, що визначають тепловий стан водія, є температура, вологість і швидкість повітря у кабіні (кузові). При різних сполученнях цих факторів можна створити однаково комфортні умови в літній і зимовий періоди експлуатації. Через різноманіття особливостей теплообміну між організмом людини й зовнішнім середовищем вибір єдиного критерію, що характеризує комфортні умови є важким завданням. Об’єкт дослідження: робоче місце водія за критерієм кліматичної комфортності. Предмет дослідження: мікрокліматична комфортність робочого місця водія. Мета дослідження: вивчення впливу параметрів мікроклімату на робоче місця водія з точки зору комфортності. Дослідження теплової комфортності робочого місця водія на основі параметрів мікроклімату. В першому розділі роботи наведено вимоги до робочого місця водія транспортного засобу: вплив ергономіки автомобіля на стан водія, загальні вимоги до робочого місця водія, робоче положення водія, оглядовості, елементи кабіни водія і автобуса, мікроклімату, шуму, інфразвуку, концентрації токсичних речовин у кабіні водія, вібрація робочого місця водія. Дано опис призначення та будови систем вентиляції, опалення та кондиціювання. В другому розділі роботи виконано тепловий розрахунок салону мікроавтобуса. За наведеною методикою розраховано необхідну потужність на обігрів робочого місця водія мікроавтобуса В третьому розділі роботи проведено дослідження робочого місця водія мікроавтобуса з точки зору кліматичної комфортності. За допомогою вимірювальної апаратури досліджено зміну температури теплового випромінювання елементів салону водія, температуру та вміст вуглекислого газу на робочому місці водія. Отримані в роботі дані результати досліджень вказують на їх актуальність та доцільність практичного використання. Ключові слова: робоче місце водія, комфортність, теплова комфортність, мікроклімат.