Обґрунтування конструкції засобу діагностування гальмівної системи автомобіля на основі аналізу її структурно-функціональної схеми
Автор: Вовчук Євгеній Володимирович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: У першому розділі виконано огляд літературних джерел із зазначеної проблеми. Досвід експлуатації АТЗ показує, що їх надійність та безпека руху залежать від теплової напруженості гальмових механізмів, яка у свою чергу обумовлена енергонавантаженістю гальмівної системи. Енергонавантаженість цих механізмів постійно зростає. Тому вдосконалення теорії робочих процесів, конструкцій і режимів роботи гальмових механізмів АТЗ з метою мінімізації їх температурного режиму становить одне з актуальних завдань у галузі підвищення ефективності цих механізмів. Також зроблено огляд конструкцій гальмівних стендів. Основними недоліками відомих стендів названо низьку функціональну спроможність, яка не відповідає конструкції гальмівних систем різних автомобілів. За весь час експлуатації автомобіля гальма рідко використовують на повну потужність (використання гальмівної системи на повну потужність отримуємо при екстреному гальмуванні). Багато людей не мають уявлення про те наскільки швидко може сповільнюватись той чи інший автомобіль і як зробити його гальмівний шлях найбільш коротким. Тому щоб уникнути непорозумінь між власником автомобіля та заводом виробником були прийняті певний перелік вимог та показників ефективності гальмівних систем. У другому розділі виконано дослідження гальмівної системи на прикладі автомобілів категорії В1-В3. Відомо, що процес діагностування являє собою одержання і обробку інформації від об’єкта діагностування (Далі ОД) з метою визначення його стану. У зв’язку з цим при проектуванні технічних засобів діагностування необхідно алгоритм функціонування, що являють собою множини взаємопов’язаних елементарних дій (операцій) з отримання й обробки інформації, пов’язати із функціональними елементами, утворивши таким чином певну структуру технічного засобу діагностування. Застосування даної методики забезпечить нам підхід для створення технічного засобу діагностування, ми отримуємо вихідний сигнал котрий конкретно вказує на причину несправності без додаткових тестувань чи механічних втручань в роботу системи. Для даної системи мною була розроблена структурно – функціональна модель гальмівної системи. Представлена модель гальмівної системи. Також на даній моделі показано всі можливі сигнали та команди котрі відбуваються в процесі експлуатації гальмівної системи. Проаналізувавши структурно-функціональну модель гальмівної системи, а також згідно методики проектування технічних засобів діагностування я розробив математичну модель котра описує основні вузли та функціональні блоки з котрих можна використати інформацію для створення технічного засобу діагностування. У третьому розділі розроблено методику і описано результати випробувань. Експерементальна частина складається з двох експериментів перший проводиться на гальмівному стенді (експеримент 1) а другий проводиться з використанням FSA – 450. У четвертому розділі виконано аналіз результатів дослідження. Створюючи математичну модель ми використовували елементарні закони фізики. Це дало нам змогу конкретизувати параметри наприклад Ркол при діагностиці ми коли перевіряємо цей параметр ми отримуємо низький тиск і ми не знаємо в чому причина оскільки згідно журналу несправностей може бути декілька поломок серед них. Проводячи теоретичні дослідження ми створили певний алгоритм котрий співпадає з практичними дослідженнями. Але звісно що є і відмінності і ці відмінності полягають в тому що на практиці пересічний водій отримує інформацію сприятливу для його розуміння не розуміючи певних особливостей її змісту. У п’ятому розділі було запропоновано конструктивні особливості нового стенду. Це була модернізація лабораторного стенду ТС – 1. Для модернізації структурної схеми стенду К – 486 я пропоную її комп’ютеризувати та добавити діагностичний вхід котрий зчитував помилки в гальмівних системах автомобіля з базами даних та архівом (жорсткий диск) де знаходилась вся інформація про об’єкт діагностування. Мета – підвищення якості діагностування за рахунок збільшення кількості несправностей, які розпізнаються і глибини діагностування більш досконалих гальмівних систем автомобілів.. Предмет дослідження – залежність якості діагностування від структури і функцій діагностичного стенда. Об’єкти дослідження – процеси і обладнання для діагностування гальмівних систем сучасних автомобілів. Практичне значення отриманих результатів –. Результати досліджень у цій роботі дають змогу підвищити надійність відремонтованої автоматичної коробки передач за рахунок виявлення дефектів, які раніше не виявлялись відомими способами. Ключові слова: гальмівна система, діагностування, структурна модель, конструкція барабанного стенда. Перелік використаних літературних джерел: 1. Василяка В. О. Вдосконалення методики вимірювання силових параметрів при діагностуванні гальмівних систем автомобілів на стендах з біговими барабанами на станції технічного обслуговування" Профі-СТО". 2019. 136 с. 2. Говорущенко Н.Я., Туренко А.Н. Системотехника транспорта (на примере автомобильного транспорта). В двух частя. Харків. РИО ХГАДТУ. 1998. 255 с., 219 с. 3. Ковинько В. И., Игнатченко К. Е. Компьютерно-экспертный метод диагностирования тормозных АБС. Автомобильный транспорт. Харьков, РИО ХНАДУ. Сб. науч. тр. 2001. вип.13. С. 43-49. 4. Колісні транспортні засоби. Вимоги щодо безпечності технічного стану та методи контролювання: ДСТУ 3649:2010. [Введ. 01.07.2011]. Київ. Держспоживстандарт України, 2011. 28 с. 5. Гудз Г.С., Яворский Я.П. Сравнительный анализ теплонагруженности дисковых тормозных механизмов автобусов при различных типах испытаний. Автомобильный транспорт // Сб. научн. тр. ХНАДУ. – Харьков, 2001, вып. 7-8. – С.50-52.