Удосконалення діагностування електричних бензинових насосів системи живлення ДВЗ
Автор: Озимок Тарас Васильович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Система подачі палива є одним із найважливіших компонентів двигуна внутрішнього згоряння, оскільки від її технічного стану залежить стабільність роботи двигуна, його економічність та відповідність екологічним стандартам. Збої в роботі цієї системи можуть спричинити серйозні технічні проблеми, зокрема перегрів, оплавлення або руйнування елементів електричного бензонасоса, а також вихід з ладу інших ключових вузлів, таких як форсунки, фільтри та регулятори тиску. Це, у свою чергу, веде до значних витрат на ремонт, які можуть сягати декількох тисяч гривень. Важливість попередження таких несправностей зумовлює актуальність розробки ефективних методів діагностування та обслуговування системи подачі палива. Об’єкт дослідження – електричні бензонасоси, які застосовуються в бензинових двигунах із системами впорскування палива. Предмет дослідження – взаємозв’язок технічного стану елементів системи подачі палива із показниками її ефективності, зокрема продуктивності, споживаної потужності та надійності. Мета роботи – удосконалення технологій діагностики системи подачі палива, що забезпечують своєчасне виявлення несправностей, підвищення точності діагностики та зниження трудомісткості технічного обслуговування. У дослідженні було проаналізовано сучасні методи оцінки технічного стану системи подачі палива, зокрема електричного бензинового насоса, і встановлено, що існуючі підходи не завжди дозволяють достовірно оцінювати стан компонентів на проміжних стадіях зносу. Існуючі інструменти, такі як манометри для вимірювання тиску в паливній рампі або спеціальні діагностичні стенди, є недостатньо точними та трудомісткими у використанні. Інші, більш прогресивні методи діагностики, що згадуються у спеціалізованій літературі та патентах, рідко застосовуються на практиці через складність впровадження або високу вартість обладнання. Робота зосереджена на розробці нових підходів до діагностики, які базуються на аналізі взаємозв’язку діагностичних параметрів (таких як струм споживання, тиск у системі, продуктивність насоса) із технічним станом елементів системи подачі палива. Зокрема, досліджено залежність технічного стану електричного бензинового насоса від змін у струмових характеристиках при моделюванні різних режимів навантаження. Розроблена методика дозволяє оцінювати технічний стан насоса без необхідності його демонтажу, що значно знижує трудомісткість діагностики. Розроблена стратегія забезпечує не лише високу точність діагностики, але й мінімізує витрати часу та ресурсів на технічне обслуговування. Застосування цієї методики сприятиме підвищенню надійності роботи двигуна, зменшенню кількості відмов і забезпеченню відповідності екологічним вимогам. Додатково в роботі розглянуто вплив конструктивних особливостей електричного бензинового насоса на його надійність і запропоновано методи оптимізації конструкції для зниження зносу ключових елементів. Це може стати основою для подальших досліджень у сфері вдосконалення паливних систем автомобілів. Загалом результати роботи можуть бути використані як на практиці технічного обслуговування автомобілів, так і в освітньому процесі для підготовки фахівців у галузі автомобільного транспорту. Вони також мають потенціал для впровадження на підприємствах, що займаються розробкою та виготовленням автомобільних паливних систем, сприяючи підвищенню якості продукції та зниженню витрат на її експлуатацію. Таким чином, проведене дослідження зробило вагомий внесок у вирішення актуальних завдань забезпечення надійності та довговічності системи подачі палива, що має важливе значення для підтримання працездатності сучасних автомобілів.