Дослідження показників функціонування автобусних маршрутів на зупинках громадського транспорту
Автор: Оршуляк Роман Володимирович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: За останні роки спостерігається різке підвищення рівня автомобілізації населення, значне збільшення потреб мешканців міста у переміщеннях, що спричинило збільшення інтенсивності на вулично-дорожній мережі міст. Причиною збільшення автомобілізації є часті затримки руху, затори, збільшення ДТП на дорогах, зниження швидкості руху, збільшення часу сполучення. Сформована мережа існуючих магістральних вулиць міста з вкрай обмеженими технічними параметрами вже неспроможна вільно пропускати транспортні потоки, що призводить до паралічу транспортного руху не тільки на окремих дільницях та вузлах магістральних вулиць центральної частини міста, але і в цілому по території міста. Інтенсивність транспортного потоку, щільність потоку, його склад за типами транспортних засобів та швидкість руху є найчастіше використовуваними показниками характеристики дорожнього руху. Інтенсивність руху – це кількість транспортних засобів, які проходять через поперечний переріз ділянки дороги за одиницю часу. Вона становить основу оцінки величини транспортного потоку. Інтенсивність змінюється за годинами доби, днями тижня та місяцями року. Вона є змінною величиною у просторовому вимірі. До одиниці виміру інтенсивності руху можна віднести: - авт/добу – використовується при незначних об’ємах руху, що дозволяє вирішувати задачі організації дорожнього руху; - авт/год «пік» – використовується для вирішення задач організації дорожнього руху в періоди існування щільних транспортних потоків; - авт/5хв – використовується для рішення спеціальних задач організації дорожнього руху (наприклад, для розрахунків світлофорної сигналізації). На вулично-дорожній мережі виділяються окремі ділянки і зони, де рух досягає максимальних розмірів, в той час як на інших ділянках воно в кілька разів менше. Така просторова нерівномірність відображає насамперед нерівномірність розміщення вантажо- і пасажироутворюючих пунктів та місць їх тяжіння [2]. Інтенсивність руху транспортних засобів і пішоходів у організації дорожнього руху найчастіше характеризують їх часовими значеннями. У пікові періоди цей показник має найвище значення. При цьому необхідно враховувати, що інтенсивність руху в години пік може мати різні значення в різні дні тижня, місяці та роки. Більше стабільна інтенсивність в пікові періоди та менша нерівномірність руху спостерігається на дорогах з більш високим рівнем інтенсивності руху транспортних засобів. Пропускна здатність – це значення, що виражає максимальне число автомобілів, які можуть пройти по ділянці дороги в одиницю часу при забезпеченні заданої швидкості. Вона в першу чергу залежить від інтенсивності руху на ділянці, завантаженості транспортної лінії та транспортної мережі. Якщо розглядати пропускну здатність дороги в зонах зупинок громадського транспорту – тут будуть мати місце такі чинники, як гальмування перед зупинним пунктом, відкриття дверей, висадка пасажирів, посадка пасажирів, закриття дверей і розгін. Ці чинники можна об’єднати у дві групи. До першої групи відносяться ті, що характеризують знаходження автобуса на зупинному пункті. Це відкриття дверей, висадка пасажирів, посадка пасажирів, закриття дверей. А до другої – чинник, що характеризує звільнення зупинного пункту, – розгін автобуса [3]. Об’єкт дослідження – зупинки «вул. Хімічна», «м/н Рясне-1», «церква св. Ольги та Єлизавети», «вул. Під Дубом», «вул. Замарстинівська», «вул. Торф’яна». На кожній з ділянок проводилися натурні дослідження, за допомогою яких було зібрано первинні показники: інтенсивність, склад потоку, щільність та швидкість. Предмет дослідження – закономірності змін довжини черг автомобілів та їх швидкості перед та в зоні регульованих перехресть залежно від розміщення зупиночних пунктів. Метою даної магістерської кваліфікаційної роботи є визначення закономірностей зміни довжини черг автомобілів у зонах зупинок громадського пасажирського транспорту залежно від інтенсивності транспортних потоків та від розміщення пристроїв світлофорної сигналізації відносно місця знаходження зупинок з використанням програми «PTV VISSIM 8». В результаті проведених досліджень визначено оптимальні параметри вулично-дорожньої мережі. Ключові слова – організація дорожнього руху, зупинка, громадський транспорт. Перелік використаних літературних джерел. 1. Jeong, SR. and Rillet, L.R.Hong, B.R., 201046. The Prediction of Bus Arrival Time using AVL dataMonte Carlo simulation-based traffic speed forecasting using historical big data. In: Transportation Research Board 83rd Annual Meeting, Washington, D.C.F uture Generation Computer Systems, 65, 182-195. 2. Fusco, G., Colombaroni, C. and Isaenko, N., 2016. Short-term speed predictions exploiting big data on large urban road networks. In: Transportation Research Part C: Emerging Technologies 73, pp.183–201. 3. Comi, A., Nuzzolo, A., Brinchi, S., Verghini, R., 2017a. Bus travel time variability: some experimental evidences. Transportation Research Procedia 27, pp. 101–108. 4. He, P., Jiang, G., Lam, S. K. and Tang, D., 2019. Travel-Time Prediction of Bus Journey With Multiple Bus Trips. IEEE Trans. on Intelligent Transportation Systems. 5. Moreira-Matias, L., Mendes-Moreira, J., de Sousa, J. F., Gama, J., 2015. Improving Mass Transit Operations by Using AVL-Based Systems: A Survey. In: IEEE Transactions on Intelligent Transportation System, DOI 10.1109/TITS.2014.2376772. 6. Shalaby, A. and Farhan, A., 2003. Bus travel time prediction model for dynamic operations control and passenger information systems. Transp. Research Board 2. 7. Chen, M., Liu, X., Xia, J., & Chien, S., 2004. A Dynamic Bus-Arrival Time Prediction Model Based on APC Data. In: Computer-Aided Civil and Infrastructure Engineering, 19(5), pp. 364-376.