Оцінювання зміни швидкісних властивостей легкового автомобіля внаслідок тюнінгу маховика і трансмісії
Автор: Штойка Максим-Армен Гамлетович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Автомобільний тюнінг охоплює три основні течії: зовнішній, салонний та технічний (інша назва – механічний), що включає модифікацію двигуна з трансмісією, ходової частини (що інколи, як наслідок, змушує переробляти кузов). В умовах сучасного ринку половина власників автомобілів надає перевагу виконання тюнінгу, придбанню рідкісних аксесуарів, а також стильних деталей, які дозволять покращити експлуатаційні характеристики та підвищити комфорт. Такий підхід допоможе виділити автомобіль посеред учасників транспортного потоку, створити винятковий і оптимізувати його роботу в різних умовах. Автовласники монтують на приватні автомобілі деталі трансмісії, підвіски чи двигуна, яким притаманна відмінність від заводських. Тюнінг проводять люди з розбіжними смаками та цілями. Для одних актуально досягти ідеального зовнішнього представництва, який для кожного має свою інтерпретацію, в той час як інші орієнтуються на комфорт, що також є дуже індивідуальним аспектом. Модифікація та дообладнання також сприяють підвищенню безпеки руху та поліпшенню стійкості на різних типах дорожнього покриття. Об’єкт дослідження — тягові та швидкісні властивості легковика. Предмет дослідження — визначення ефектів здійснення втручань з полег-шення маховика та вкорочення головної пари на розгін легкового автомобіля. Мета дослідження — аналіз впливу полегшення маховика бензинового двигуна та збільшення передатного числа головної пари на зміну тягово-швидкісних характеристик автомобіля. У першому розділі наведена класифікація основних видів тюнінгу, дано загальний опис варіантів монтажу найбільш поширених декоративних та стильних елементів, написів, оббивки, звукоізоляції, які використовують для зміни екстер’єру та інтер’єру автомобіля з метою надання унікальності та індивідуального представництва. Більш детально розглянуто напрями технічного тюнінгу поліпшення технічних та експлуатаційних властивостей автомобіля, насамперед перероблення, доповнення або заміну певних елементів двигуна, а саме збільшення робочого об’єму, ступеня стиску, застосування наддуву, зміни характеристики блоку керування (чіп- тюнінг), покращення газодинаміки при наповненні та очищенні циліндрів. Додатково розглянуті супутні роботи після тюнінгу двигуна: переінакшення гальмового керування; вдосконалення і перероблення елементів підвіски; підсилення та заміна частин кузова; підбір трансмісії, сумісної з новою характеристикою двигуна. У другому розділі подано класифікацію конструкцій маховиків, перелічені їх основні функції. Наведено перелік переваг та недоліків полегшеного маховика, основні проблеми при його експлуатації та несправності. Описано процес отрима¬ння полегшеного маховика: придбанням у випадку випуску у промислових масш¬та¬бах або обробленням серійного штатного маховика самотужки чи відповідними спеціалістами. Зосереджено увагу на комплексі заходів з перероблення елементів трансмісії, тобто зчеплення, коробки передач, головної передачі, обрано кінцевий варіант тюнінгу: заміна пари головної передачі із збільшенням передатного відношення з 3,9 до 4,9 в комплексі з полегшенням маховика. Виконані зміни елементів автомобіля можуть бути незначними, а можуть носити кардинальний характер, ґрунтовно змінюючи його технічні характеристики. У третьому розділі обґрунтовано, що серед низки властивостей одне з найважливіших місць займають тягово – швидкісні (ТШВ), на які вплинуть про-ве¬дені заміни маховика полегшеним варіантом і так званої вкороченої головної пе¬редачі. Критеріями оцінки ТШВ є граничні (тестові) можливості автомобіля, що визначаються зовнішньою швидкісною характеристикою двигуна. Розглянуті і по¬рівняні параметри залежно від швидкості руху автомобіля, що відображають або безпосередньо впливають на зміну його розгінних властивостей: локально із се¬рійним та полегшеним маховиком, базовою та коректованою головною парою, а також в поєднанні обох замін. У результаті проаналізовано графічні залежності пришвидшень автомобіля, тривалості та шляху розгону загалом і до швидкості 100 км/год зокрема. Проведені аналітичні розрахунки показують, що перелічені заходи сприяють збільшенню пришвидшення від 27 % на нижчих передачах до 65 % і більше на вищих, зменшення тривалості і шляху розгону на від 10 до 12 %, на нижчих передачах більше 20 %. Ключові слова: механічний тюнінг; полегшений маховик; зовнішня швидкісна характеристика; тягово – швидкісні властивості; динамічний чинник; пришвидшення автомобіля; тривалість (час) і шлях розгону.