Визначення показників руху міських автобусів з використанням методів прогнозування

Автор: Бровдій Роман Омелянович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Зріст чисельності населення, освоєння нових районів, виникнення нових промислових центрів, збільшення частки міського населення, розвиток економічних і культурних зв’язків, як в середині країни, так і на міжнародному рівні зумовлюють зростання пасажирообігу і кількості перевезених пасажирів. При виборі виду транспорту для перевезення пасажирів на певну відстань в якості одного з головних чинників є собівартість перевезень. Актуальність даного дослідження зумовлена тим, що головне завдання системи якісне і вчасне перевезення пасажирів автомобільним транспортом по місті. Головною проблемою пасажирського транспорту є підвищення праці автомобільного транспорту загального користування. Ефективна робота автобусів і висока якість обслуговування пасажирів можуть бути забезпечені тільки при наявності повних даних про потужність пасажиропотоку і його розподіленні по довжині, напрямках маршрутів, в час сезонів руху, місяців, днів тижня, години доби. Наявність необхідних даних про пасажиропотік дозволяє раціонально організувати роботу автобуса на лінії, провести повну або часткову зміну маршрутної схеми, організувати нові маршрути, вибрати тип рухомого складу і визначити марку автобуса, скласти розклад руху, раціонально розставити зупиночні пункти і визначити їх режим роботи. Прогнозування тривалості перебування міських маршрутних автобусів на зупинках громадського транспорту дасть можливість покращити якість транспортного обслуговування та збільшити потенційну кількість користувачів на міському пасажирському транспорті. Дослідження зупинок пасажирського транспорту є сучасним підходом до оптимізації тривалості руху на громадському маршруті в цілому. Це заодно дасть можливість покращити систему інтелектуального транспорту в містах. Для покращання якості послуг громадського транспорту необхідно зосередити увагу на дослідженні тривалості руху автобуса (тривалість руху між зупинками та тривалість перебування на них). Отримавши цю інформацію, оператори системи можуть проектувати та налаштовувати дані відповідно до орієнтовної тривалості подорожі. На підставі вищенаведеного, багато існуючих досліджень прогнозування тривалості поїздки автобусом досягли різного ступеню успіху. Однак продовження даних досліджень дасть можливість більш точно прогнозувати тривалість подорожі автобусом. Тривалість перебування автобуса на зупинках не вважається незалежною від тривалості руху. Тривалість руху автобуса являє собою періоди часу, коли автобуси очікують на зупинках, і час переміщення, що являє собою тривалість руху автобуса між кожними двома зупинками. Тривалість руху автобуса суттєво впливає на кількість пасажирів, які сідають і виходять, що відрізняється від часу проїзду, який залежить від місцевих умов руху. Тривалість перебування автобуса на зупинці є більш нестабільною і має різні причини. Це має істотний вплив на загальну тривалість руху автобуса. Тому виникає необхідність досліджувати час перебування автобусів на зупинках із врахуванням попиту пасажирів на перевезення. Дослідження проведено на автобусному маршруті №3А у місті Львові. Маршрут з’єднує два термінали: Термінал А - торговий центр «Кінг Крос Леополіс» (південна частина міста); Термінал B - площа «Різні» (центр міста). Для визначення тривалості перебування автобуса на зупинках необхідно враховувати інформацію про пасажирів та траєкторію руху автобусів. Отримані дані можуть підвищити точність прогнозування як в нормальних, так і в аномальних ситуаціях руху в порівнянні з найсучаснішими методами. Об’єкт дослідження – маршрут громадського транспорту №3а у місті Львові. Предмет дослідження – тривалість перебування міських маршрутних автобусів на зупинках громадського транспорту. Метою даної магістерської кваліфікаційної роботи є визначення тривалості перебування міських маршрутних автобусів на зупинках громадського транспорту на прикладі маршруту №3а у місті Львів. В результаті проведених досліджень визначено середню кількість пасажирів на зупинках, котрі користуються певним видом транспорту. Ключові слова – маршрут громадського транспорту, пасажиропотік, зупинка громадського транспорту. Перелік використаних літературних джерел. 1. Зубачик Р. М. (2015). Вдосконалення методів забезпечення пріоритетного руху для маршрутних автобусів на вулично-дорожній мережі міста : дис. канд. техн. наук : 05.22.01 / Зубачик Роман Михайлович – Львів. – 187 с. 2. Fusco, G., Colombaroni, C. and Isaenko, N. (2016). Short-term speed predictions exploiting big data on large urban road networks. In: Transportation Research Part C: Emerging Technologies 73, pp.183–201. 3. Cascetta, E. (2009). Transportation Systems Analysis, 742. 4. Comi, A., Nuzzolo, A., Brinchi, S., Verghini, R. (2017). Bus travel time variability: some experimental evidences. Transportation Research Procedia 27, pp. 101–108. 5. Chen, M., Liu, X., Xia, J., & Chien, S. (2004). A Dynamic Bus-Arrival Time Prediction Model Based on APC Data. In: Computer-Aided Civil and Infrastructure Engineering, 19(5), pp. 364-376. 6. Cats., O. (2019). Determinants of bus riding time deviations: Relationship between driving patterns and transit performance. Journal of Transportation Engineering Part A: Systems 145(1),04018078. 7. Comi, A., Nuzzolo, A., Brinchi, S. and Verghini, R. (2017). Bus dispatching irregularity and travel time dispersion. 5th IEEE International Conference on Models and Technologies for Intelligent Transportation Systems (MT-ITS)