Дослідження затримок транспортних засобів та швидкісного режиму міського громадського транспорту на виділених смугах руху
Автор: Вань Назарій Юрійович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Пасажирський громадський транспорт загального користування займає важливе місце в транспортній системі країни, відіграючи ключову роль у забезпеченні мобільності міського населення. У Львові він став основним засобом пересування, використовуючи який понад 52% мешканців міста. Наявність спеціально відведених смуг для громадського транспорту значно сприяє дотриманню точного графіка руху автобусів та тролейбусів, знижує викиди шкідливих речовин у навколишнє середовище та підвищує безпеку як водіїв, так і пасажирів [1, 2]. Це підтверджено численними експертними оцінками та науковими дослідженнями. Виділення смуг для громадського транспорту, особливо на ділянках, де часто виникають затори або де це є систематичною проблемою, є ефективним способом уникнення часових втрат для транспорту загального користування. Смуги для громадського транспорту виконують кілька важливих функцій [3–5]: – збільшення потенціалу громадського транспорту, дозволяючи перевозити більшу кількість пасажирів; – забезпечення точності та регулярності руху, що сприяє стабільності графіків; – зменшення впливу зовнішніх перешкод, особливо з боку автомобільного потоку; – скорочення часу переміщення громадського транспорту, що позитивно впливає на його ефективність; – зниження експлуатаційних витрат для транспортних компаній; – підвищення рівня безпеки на дорогах, зменшуючи ризики для всіх учасників дорожнього руху. Об’єкт дослідження – смуга руху для громадського транспорту. Предмет дослідження – вдосконалення методів дослідження швидкісного режиму громадського транспорту на виділених смугах руху Мета дослідження: 1. Провести аналіз методів забезпечення пріоритетного руху для маршрутних автобусів на вулично-дорожній мережі міста. 2. Визначити та обґрунтувати критерії впровадження спеціальних смуг на перегонах вулиць. 3. Продемонструвати діаграми відсоткових складів транспортних потоків за видами транспорту 4. Зробити висновки про вплив наявності смуги руху громадського транспорту на швидкісні характеристики транспортного потоку. Виявлено, що затримки на підходах до регульованих перехресть безпосередньо залежать від кількості смуг руху. На двосмугових ділянках, де громадському транспорту надається пріоритет, спостерігається суттєве збільшення черг з боку приватних автомобілів, оскільки вони не встигають пройти перехрестя за відведений час зеленого сигналу світлофора. Це явище особливо виражене, коли кількість смуг для приватних транспортних засобів обмежена, що не дає змоги ефективно розподіляти потік транспорту. Ще одним важливим чинником, що сприяє виникненню затримок, є стан дорожнього покриття. Покриття низької якості або з дефектами може істотно знижувати швидкість руху транспорту, що призводить до додаткових затримок і збільшення довжини черг. Окрім того, нерівності чи пошкодження асфальту не тільки знижують швидкість, а й ускладнюють маневрування транспортних засобів, що ще більше погіршує ситуацію на дорогах і перехрестях, особливо при високій інтенсивності руху. За результатами імітаційного моделювання було встановлено, що зростання інтенсивності автомобільного руху спричиняє збільшення максимальної довжини черги перед регульованим перехрестям та подовження часу проїзду на всіх досліджених ділянках. Однак при збільшенні частки громадського транспорту в потоці ці показники – максимальна довжина черги і час проїзду – залишаються практично незмінними. Це вказує на те, що присутність громадського транспорту в потоці не має значного впливу на утворення черг і затримки на таких ділянках, ймовірно, завдяки наданому автобусам і тролейбусам пріоритету на перехрестях, що дозволяє зберігати пропускну здатність на стабільному рівні. Таким чином, на основі проведеного дослідження можна стверджувати, що для зниження ймовірності виникнення затримок на дорогах найефективнішим рішенням є введення смуг для громадського транспорту на трьохсмугових вулицях з асфальтобетонним покриттям. Це дозволить забезпечити більш плавний рух транспорту, оскільки трьохсмугові дороги надають достатньо простору для оптимального розподілу потоків, а якісне дорожнє покриття зменшує час проїзду та знижує ймовірність заторів. Створення таких смуг дозволяє ефективно організувати рух і покращити пропускну здатність, зменшуючи негативний вплив на дорожній рух. Ключові слова: транспортний потік, смуга громадського транспорту, імітаційне моделювання, транспортні затримки, довжина черги. Перелік використаних літературних джерел. 1. Мудра, І. О. (2021). Аналіз режимів регулювання транспортних потоків на вулично-дорожній мережі (Bachelor’s thesis, Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя). 2. Воробйов, О. В. (2024). Удосконалення організації дорожнього руху на міських дорогах з урахуванням міжнародного досвіду. 3. Вдовиченко, В. О., Іванов, І. Є., Підлубний, С. Ю., & Микита, К. В. (2023). Оцінка впливу пріоритетного руху міського громадського пасажирського транспорту на якість обслуговування пасажирів. Автомобільний транспорт, (52), 54-63. 4. Полiщук, В. П., & Дзюба, О. П. (2008). Теорiя транспортного потоку: методи та моделi органiзацiї дорожнього руху. К.: Знання Украiни. 5. Прокудін, Г. С., Чупайленко, О. А., Майданик, К. О., Ремех, І. О., & Пилипенко, Ю. В. (2017). Аналіз і шляхи реформування транспортної галузі України. Збірник наукових праць Державного економіко-технологічного університету транспорту. Серія: Транспортні системи і технології, (30), 244-251.