Відновлення та зміцнення посадкових місць під підшипники деталей автомобіля електроіскровим легуванням

Автор: Підлужний Олексій-Роман Романович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: В процесі експлуатації автомобілів стаються поломки деталей типу вал. У валів зустрічаються наступні дефекти: пошкодження приводного кінця, знос шийок під підшипники, викривлення осі, ослаблення посадки сердечника, виrлокальне викришування.. Неглибокі забоїни на торці вала, ліквідовують знімаючи шар металу на токарному станку. Якщо зменшення товщини вала недопустиме, або дефекти перевищують 20% посадкової поверхні, вал ремонтують, наплавляючи метал електрозварюванням або методом металізації. В місцях переходу, при таких методах відновлення, виникають значні термічні напруги, які можуть привести до поломки вала при експлуатації. З метою мінімізації термічних напруг, зношені поверхні вала відновлюються елекроіскровим нарощуванням. Як показує практика електроіскрове нарощування розмірів деталей автомобіля вже широко застосовується для відновлення зношених деталей машин, переважно валів [1]. Матеріали покриттів забезпечують високі експлуатаційні властивості або комплекс властивостей робочим поверхням деталей машин [2]. Крім того, на покриття, що мають малу товщину, витрачається незначна кількість дорогих матеріалів, що дає високий економічний ефект при їх застосуванні у виробничій практиці. Об’єкт дослідження - процес електроіскрового легуання (нарощування) поверхні сталевих зразків з різним вмістом вуглецю. Предмет дослідження – зразки з різним вмістом вуглецю на яких нанесено шар покриття електроіскровим способом. . При цьому використовували обробні електроди зі сплавів Т15К6 та ВК8, що містять карбіди вольфраму та титану, а також зі Ст45 та вольфраму. Мета і завдання дослідження. Розроблення нових матеріалів та розробка методу послідовного нарощування розмірів з наступною обробкою графітовим електродом деталей автомобільного транспорту. Для досягнення мети необхідно: 1. Підібрати параметри процесу електроіскрового легування та робочі оброблювальні електроди. 2. Встановити умови обробки графітовим електродом деталей автомобільного транспорту. 3. Встановити умови контролю зносостійкості відновлених поверхонь деталей автомобілів. Основні результати. ? Показано, що при зміцненні методом ЕІЛ поверхневий шар, що утворюється являє собою композит, що складається з матеріалу оброблювального електрода та підкладки. Частка матеріалу обробного електрода збільшується з підвищенням енергії розряду. ? Показано вплив мікротвердості та шорсткості обробленої поверхні на величину зносостійкості поверхневого шару. ? При збільшенні концентрації карбідів у підкладці зростає зносостійкість одержаних поверхонь. ? При використанні вольфраму та графіту в якості обробних електродів при послідовному нанесенні шарів у процесі зміцнення методом ЕІЛ можливе отримання карбідовмісних поверхневих шарів, що дозволяє керувати їхньою зносостійкістю. 1. Nanostructuring a steel surface by electrospark treatment with new electrode materials, базується на Tungsten carbide, Surf. Eng. Appl. Electrochem., 2011, vol. 47, no. 4, p. 217. 9. Левашов, Є.А., Кудряшов, А.Є., Потапов, Н.Г. 2. Електроіскрове легування графітом сталевих поверхонь: технологія, властивості, застосування, ЕОМ., 2017, т. 53, № 4, c. 1. 17. Михайлюк, А.І., Ревенко, В.Г., Натаров, Н.М.