Підвищення зносостійкості пальців траків гусениці бронетранспортера комбінованою технологією: залізнення з наступним боруванням

Автор: Кошель Олександр Сергійович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Підчас російсько-української війни, в умовах сильного дефіциту спеціалізованої техніки, ідея переробки гусеничних тягачів в імпровізовані транспортні засоби, зародилась завдяки високій прохідності, для перевезення людей і вантажів по дорогам, пересіченій місцевості та в умовах складної прохідності. Їх доозброюють різними видами доступного стрілецького та артилерійського озброєння, а також переобладнують на спеціалізовані машини [1]. Однак запас ходу гусеничних машин сильно залежить від довговічності гусениць. Деталі гусениць експлуатуються в умовах абразивного зношування за наявності твердого абразиву кварцового піску, твердість якого (10000-11000 МПа) сильно перевершує найкращі сталі, які застосовують як матеріали гусениць Тому роботи, які направлені на підвищення довговічності гусениць на сьогоднішній день є актуальними [2]. Запропоновано, відновлення гусениць та підвищення їх зносостійкості здійснювати в два етапи. Спочатку відновлюється зношена поверхня і створюється створюється основа для нанесення зносостійкого покриття. Основа покриття, створюється з дешевої маловуглецевої сталі, за допомогою електролітичного залізнення. Електролітичне залізнення дає змогу з високою продуктивністю отримувати покриття від кількох сотих часток до кількох міліметрів на доступному обладнанні, забезпечує мінімальний припуск на подальшу механічну обробку або виключає її. Наступний етап – це нанесення дифузійних боридних шарів на електролітичному залізі та створено на її основі нову комбіновану технологію відновлення й зміцнення деталей у з’єднаннях «вал-втулка» залізоборідними покриттями, що поєднує в собі переваги електролітичного залізозоплавлення та дифузійних покриттів [3]. Нова технологія дає змогу отримати товщину зміцненого шару, що в 10 разів перевищує товщину шарів, отриманих відомими способами відновлення дифузійною металізацією. Зносостійкість пар тертя збільшується у 2,2...7 разів. Об’єкт дослідження – процеси електролітичного залізнення та дифузійного борування поверхонь у з’єднаннях «вал-втулка» гусениці тягача. Предмет дослідження – металеві поверхні, на яких нанесені покриття електролітичного залізнення та дифузійного борування. Мета і завдання дослідження. На основі досліджень зносостійкості покриттів отриманих комбінованою технологією, яка включає попереднє нанесення електролітичного покриття із наступним боруванням, підібрати склад електроліту, режими електролізу та параметри дифузійного покриття, які дозволять створити зносостійкий поверхневий шар. Для цього слід вирішити наступні задачі: 1. Відновити зношену поверхню до необхідного розміру. 2. Забезпечити максимальну твердість електролітичного покриття. 3. На поверхні електролітичного покриття отримати дифузійний шар рівномірно зміцненої зони (320 мкм), мікротвердість якої складає 14800 МПа. Основні результати Борування електролітичних залізних покриттів (ЕЗП) дозволяє отримувати найбільшу глибину рівномірно зміцненої зони (320 мкм), мікротвердість якої складає 14800 МПа. За межами залізоборидного покриття мікротвердість не перевищує 3500 МПа. Результатами порівняльних випробувань на зносостійкість борованої сталі 45 та залізоборидних покриттів при різних навантаження встановлено, що для залізоборидних покриттів підвищення навантаження зі 196,2 до 490,5 Н призводить до збільшення зносу в 1,9 рази, у той час як для борованої сталі 45 знос збільшується в 4,8 рази. При навантаженні 490,5 Н величина зносу залізоборидних покриттів в 2 рази менша за знос борованої сталі 45. Комбінована технологія деталей ланок гусениць залізоборидними покриттями дозволяє на тільки підвищувати їх зносостійкость а також відновлювати їх розміри. ???https://mil.in.ua/uk/articles/mt-lb-bojova-kolisnytsya-rosijsko-ukrayinskoyi-vijny/[электронный ресурс]. 2. http://www.findpatent.ru/patent/230/2309080.html. Съемный гусеничный блок транспортного средства [электронный ресурс]. 3. Князєв С.А., Погрібний М.А. Дослідження технологічних умов та кінетики отримання суцільного шару при боруванні малолегованої конструкційної сталі з використанням швидкісного нагріву струмом високої частоти (СВЧ). XVIIІ Міжнародна науково-практична конференція Інформаційні технології: наука, техніка, технологія, освіта, здоров’я. Ч. ІІ. Харків. НТУ «ХПІ». 2010. C. 26.