Влив обертів та температури двигуна на витрату палива

Автор: Чех Віталій Олексович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Автомобільний транспорт
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Актуальність дослідження витрат палива в автомобільних двигунах є особливо важливою в умовах постійного зростання цін на паливо та необхідності зменшення негативного впливу транспорту на довкілля. Економічні витрати, пов’язані з паливом, є одними з основних для експлуатації автомобіля. Крім того, ефективне управління витратами палива є важливим аспектом для покращення екологічних характеристик транспортних засобів. В умовах сучасних вимог до екологічності та економічності роботи автомобілів зростає потреба у більш точному прогнозуванні витрат палива та оптимізації робочих параметрів двигуна. Для цього необхідно застосовувати сучасні методи моделювання, що дозволяють оцінити поведінку витрат палива за різних умов експлуатації транспортного засобу. Об’єкт дослідження – експлуатаційні показники ДВЗ. Предмет дослідження – витрати палива автомобільних двигунів внутрішнього згоряння. Мета роботи – вивчити вплив обертів і температури на процес витрати палива в двигунах внутрішнього згоряння. Методи дослідження включають збір експериментальних даних про витрату палива в залежності від різних режимів роботи двигуна, а також побудову математичних моделей на основі цих даних. Отримані результати дозволяють встановити залежності витрат палива від таких параметрів, як оберти двигуна, температура охолоджувальної рідини та інші змінні. Для уточнення моделі проводиться аналіз чутливості витрат палива до зміни кожного з параметрів, що дозволяє оптимізувати робочі характеристики двигуна для досягнення мінімальних витрат палива. Результати дослідження показали, що оптимізація роботи двигуна і підвищення ефективності використання палива можливе завдяки врахуванню різних факторів, зокрема температури двигуна, кількості оборотів і навантаження. Виявлено, що найбільше впливає на витрату палива температура двигуна та кількість оборотів. Встановлено, що мінімальна витрата палива досягається при високих оборотах двигуна і певній температурі охолоджувальної рідини. Однак оптимальні умови для досягнення мінімальних витрат палива можуть варіювати в залежності від конкретних умов експлуатації автомобіля, таких як тип маршруту та швидкість руху. Особливу увагу в роботі приділено дослідженню взаємозв’язку між витратами палива і умовами навантаження на двигун, що дозволяє точно прогнозувати поведінку автомобіля в різних режимах руху. Розроблені математичні моделі базуються на результатах експериментальних досліджень, що дозволяє отримати точніші прогнози витрат палива в різних умовах. Практичне значення роботи полягає у тому, що розроблені моделі можуть бути використані для оптимізації робочих параметрів двигунів автомобілів, що призводить до зменшення витрат палива та покращення екологічних характеристик транспортних засобів. Врахування основних факторів, що впливають на витрати палива, дає змогу більш точно налаштувати параметри роботи двигуна для досягнення найбільш економічних показників. Це сприяє не лише зменшенню експлуатаційних витрат, а й зниженню негативного впливу на довкілля. Отримані результати можуть бути використані як в автосервісах для налаштування двигунів і систем керування ними. Розроблені моделі також можуть бути застосовані для створення нових систем обліку витрат палива та моніторингу ефективності роботи двигунів, що є важливим для зниження витрат на експлуатацію транспортних засобів у комерційному та приватному секторі. В цілому, підходи та рекомендації, запропоновані в роботі, сприяють удосконаленню процесів технічного обслуговування автомобільних двигунів, підвищенню їх надійності та зменшенню впливу на навколишнє середовище.