Аналіз впливу зупинок громадського транспорту на основні показники дорожнього руху

Автор: Лубенець Юрій Михайлович
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Розумний транспорт і логістика для міст (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: У дипломній роботі досліджено вплив зупинок громадського транспорту на основні показники дорожнього руху, зокрема пропускну здатність, середню швидкість, затримки транспортних засобів та рівень безпеки. Розглянуто особливості функціонування зупинок залежно від їх розташування відносно перехресть, наявності зупиночних кишень, виділених смуг для громадського транспорту та організації посадки-висадки пасажирів. Проведено аналіз наукових джерел, статистичних даних і результатів моделювання, що дозволило визначити закономірності впливу інфраструктури зупинок на транспортні потоки. Установлено, що нераціональне розміщення зупинок може призводити до зниження пропускної здатності вулично-дорожньої мережі на 10 – 20%, збільшення затримок приватного транспорту та зростання кількості конфліктних ситуацій [1–3]. Запропоновано рекомендації щодо покращення організації зупинок громадського транспорту, що спрямовані на підвищення ефективності дорожнього руху та безпеки усіх його учасників. Отримані результати можуть бути використані при проєктуванні міської транспортної інфраструктури та формуванні політики сталого розвитку міської мобільності [4–5]. Об’єктом дослідження є закономірності, функціональні зв’язки та статистичні показники, які відображають ефективність роботи зупинок громадського транспорту. Предметом дослідження виступає процес експлуатації зупинок громадського транспорту. Метою роботи є підвищення безпеки дорожнього руху та покращення пропускної здатності вулично-дорожньої мережі шляхом удосконалення функціонування зупинок громадського транспорту. Основні завдання дослідження: 1. Теоретично обґрунтувати вибір моделі для розрахунку пропускної здатності зупинкових пунктів з урахуванням специфіки організації пасажирських перевезень у міських умовах. 2. На основі ймовірнісних характеристик транспортного потоку визначити: – звільнення зупинкового пункту залежно від інтенсивності руху на крайньому правому смузі та типу транспортного засобу; – тривалість обслуговування пасажирів на зупинках громадського транспорту; – межі впливу зупинки громадського транспорту на параметри транспортного потоку. 3. Визначити оптимальні умови організації пасажирських перевезень. 4. Розробити рекомендації щодо підвищення безпеки дорожнього руху. Пікові ранкові та вечірні періоди будніх днів тижня було обрано для проведення комплексного аналізу роботи зупинок громадського транспорту. Для збору даних розроблено спеціальний бланк, у якому фіксуються геометричні характеристики зупинки, наявність заїзної кишені, розташування та відстань до світлофора тощо. Виявлено, що окрім типу зупинки (з заїзною кишенею або без неї), важливим фактором є особливості функціонування, зокрема можливість маневру для обгону транспортного засобу, що рухається попереду. У межах дослідження було проаналізовано чотири варіанти розташування зупинок: біля проїзної частини без можливості маневрування; в заїзній кишені без маневру; в заїзній кишені з маневруванням; біля проїзної частини з маневруванням. Дослідження показали, що при зростанні коефіцієнта завантаження зупинки громадським транспортом найбільш доцільним є використання зупинок у заїзній «кишені» без можливості маневрування. Встановлено, що максимальна довжина черги транспортних засобів збільшується лінійно зі зростанням рівня завантаження зупинки і має схожі значення для чотирьох типів зупинок. Найменша середня довжина максимальної черги спостерігається при завантаженні 0,2 і становить близько 245 метрів. Ключові слова – громадський транспорт, зупинка, пропускна здатність, затримка, дорожній рух, безпека, моделювання. Перелік використаних літературних джерел. 1. Пилипенко, А. С., Литвиненко, С. М. Оцінка ефективності розміщення зупинок громадського транспорту в умовах інтенсивного руху. – Вісник Харківського національного автомобільно-дорожнього університету, 2021, №94, с. 49–53. 2. Мельниченко, І. П., Чалий, О. П. Оптимізація параметрів зупинок громадського транспорту з урахуванням інтенсивності руху. — Науковий вісник будівництва, 2023, №1, с. 78–84. 3. Лазарєва, О. І., Коваленко, Р. М. Визначення затримок при взаємодії транспортних потоків і маршрутних засобів на зупинках. — Вісник Національного транспортного університету, 2021, №56, с. 64–71. 4. Коваленко, С. І., Дорошенко, Т. П. Аналіз впливу зупинок громадського транспорту на середню затримку автомобілів у потоці. – Науковий вісник будівництва, 2023, №2, с. 49–55. 5. Мельник, Т. А. Оцінювання небезпеки для пішоходів у зоні зупинок міського транспорту. – Вісник Національного університету «Львівська політехніка», 2023, №911, с. 29–35.