Удосконалення системи управління дорожнім рухом на вулиці Личаківська за результатами натурних досліджень
Автор: Бедрій Юрій Олегович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація і регулювання дорожнього руху
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Управління дорожнім рухом – складна система, яка грунтується на комплексні дорожніх, планувальних, організаційних та управлінських рішень. Досить часто у багатьох сучасних містах ми спостерігаємо різну, за величиною, інтенсивність руху, проте інколи за невеликої інтенсивності затори є значно більшими, ніж за більших інтенсивностей. Вивчення показників транспортних потоків є початковим етапом перед розробленням досконалої схеми організації та управління дорожнім рухом. Такі дослідження можуть бути натурними (проводяться безпосередньо на вулично-дорожній мережі різними способами), документальними (вивчаються дані про показники транспортного потоку у попередні періоди, дані про безпеку руху тощо), а також моделювання [1–7]. Кожен з цих методів або способів має свою методологічну базу для проведення, грунтується на різних підходах та здатний давати найрізноманітніші результати, виходячи з комплексу початкових даних та умов. Планування досліджень також є відповідальним моментом і потребує вивчення особливостей планування міської території або транспортного району, де вони будуть проводитись. Також необхідні детальні дані про розселення мешканців, її густоту, спосіб пересування містом тощо. Важливими також є кліматичні умови та умови рельєфу місцевості. Детальні відомості про показники дорожнього руху дозволяють визначити різні методи управління дорожнім рухом, суть яких зводиться до планувальних та організаційних рішень. Найпоширенішими планувальними рішеннями є: організація одностороннього руху, планування перехресть за способом регулювання руху, проведення заходів з каналізації руху тощо. Тобто, ці заходи пов’язані зі зміною геометричних параметрів проїзної частини. Для сучасних міст провести безболісно такі рішення вкрай важко, оскільки вільного простору у населених пунктах практично не залишилось. Організаційними рішеннями є впровадження жорсткого або адаптивного світлофорного регулювання, удосконалення систем автоматизованого управління рухом, регулювання в’їзду окремих видів транспорту на ті чи інші міські території, вулиці, зони, райони або площі. Кожне з рішень має свою вартість на етапі проектування, впровадження та утримання. Для міст зі щільною вулично-дорожньою мережею, яким є місто Львів, важливо удосконалювати системи управління дорожнім рухом, оскільки часті перехрестя, перенасиченість рухом у практично всіх транспортних районах міста, збільшення густоти населення збільшують потреби в мобільності, що у свою чергу, збільшує затори на перехрестях та ділянках вулиць між ними. До того ж, для кожного транспортного району притаманна власна конфігурація вулично-дорожньої мережі, оскільки ці райони розвивались у різні часові проміжки. Так, у центральній частині міста значними є пішохідні потоки, а також тут розміщені найбільші пункти загальноміського тяжіння мешканців. Задовільними весь цей попит на пересування досить важко з використанням різних способів, тобто і громадського транспорту, і приватних легкових автомобілів, і малих вантажних автомобілів, а також, при цьому забезпечити всіх приватних автомобілів паркувальними місцями. Нові районі здатні задовільнити попит на пересування лише частково і це пов’язано з геометричними параметрами проїзної частини. Виходячи з цього, акцент робиться на світлофорне регулювання. Практично всі перехрестя в одному рівні, які мають велику пропускну здатність і не є саморегульованими, мають жорстке програмне світлофорне управління. На деяких ділянках вводиться адаптивне програмне управління, але лише для громадського транспорту, оскільки за значної інтенсивності транспортного потоку на всіх підходах до регульованих перехресть, що спостерігається по всій вулично-дорожній мережі міста, введення такого управління є недоцільним та неефективним. У цій роботі розглянуто систему управління дорожнім рухом на ділянці вулиці Личаківська, яка є магістральною вулицею загальноміського значення регульованого руху і сполучає центр міста з виїздом у східному напрямку. Тут значна частка у транспортному потоці громадського транспорту, представленого автобусами та трамваями. Трамвайна колія прокладена по осі проїзної частини на бетонних платформах, а поряд з ними бруківкою викладено праві смуги зі значними нерівностями. Незважаючи на достатню ширину поперечного профілю, пропускна здатність є досить невеликою. Транспортні потоки рухаються із затримками практично на всіх ключових перехрестях. Об’єкт дослідження – транспортні потоки на магістральній вулиці регульованого руху. Предмет дослідження – показники транспортних потоків на магістральних вулицях. Методи дослідження: натурні дослідження – під час вивчення інтенсивності руху, складу транспортного потоку та динамічних характеристик транспортних засобів; документальні дослідження – під час аналіз умов безпеки руху, визначення методів дослідження, формування методики експериментальних вимірювань; оцінка ефективності прийнятих рішень; математичне моделювання – під час формування емпіричних, аналітичних та графічних залежностей; системний аналіз – під час розроблення системи управління дорожнім рухом, яка грунтується на мінімізації затримки транспортних засобів на регульованих перехрестях. Метою роботи є розроблення системи управління дорожнім рухом на мережі регульованих перехресть міської магістральної вулиці загальноміського значення, яка грунтується на алгоритмах жорсткого програмного управління. Для досягнення поставленої мети слід розв’язати такі завдання: 1. Провести теоретичний аналіз методів та методик зі збору інформації про показники учасників дорожнього руху. 2. Провести натурні вимірювання, документальне вивчення та розрахунки середньозважених показників руху у транспортних потоках зі значною інтенсивністю. 3. Проаналізувати пофазний роз’їзд транспортних засобів та пішохідних потоків на ключових перехрестях магістральної вулиці. 4. Провести розрахунки часових параметрів світлофорного регулювання на всій протяжності магістральної вулиці. Ключові слова: світлофорний об’єкт, інтенсивність руху, склад транспортного потоку, транспортний потік, пішохідний потік, пофазний роз’їзд, цикл світлофорного регулювання, фаза руху. Перелік використаних літературних джерел 1. Форнальчик Є.Ю. Розвиток науково-прикладних основ управління транспортними потоками: монографія / Є.Ю. Форнальчик, Ю.Я. Ройко, В.В. Гілевич; за заг. ред. Є.Ю. Форнальчика. – Видавництво Львівської політехніки, 2022. – 180 с. 2. Системологія на транспорті. Організація дорожнього руху [Гаврилов Е. В., Дмитриченко М. Ф., Доля В. К. та ін.]; за ред. М. Ф. Дмитриченка. – К. : Знання України, 2007. – 452 с. – (5 кн./ Гаврилов Е. В., Дмитриченко М. Ф., Доля В. К. та ін.; кн. 4). 3. Поліщук В.П. Організація та регулювання дорожнього руху: Підручник. / за заг. ред. В.П. Поліщука; О.О. Бакуліч, О.П. Дзюба, В.І. Єресов, О.В. Красільнікова, О.В. Христенко. – К.: Знання України, 2012. – 467 с. 4. Форнальчик Є.Ю. Управління дорожнім рухом на регульованих перехрестях у містах: монографія. / за заг. ред. Є.Ю. Форнальчика; І.А. Могила, В.Е. Трушевський, В.В. Гілевич. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2018. – 236 с. 5. Форнальчик Є.Ю. Моделювання транспортних потоків: навчальний посібник. / Є.Ю. Форнальчик, В.В. Гілевич, І.А. Могила. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2020. – 216 с. 6. Доля В.К. Прогнозування параметрів транспортних систем : підручник / В.К. Доля, Я.В. Санько, Т.О. Самісько. – Х.: ХНАМГ, 2012. – 312 с. 7. Поліщук В. П. Теорія транспортного потоку: методи та моделі організації дорожнього руху : навч. посіб. / В. П. Поліщук, О. П. Дзюба. – К. : Знання України, 2008. – 175 с.