Оцінка можливості запровадження координованого світлофорного регулювання на вулиці Личаківська у місті Львові

Автор: Сірко Андрій Васильович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація і регулювання дорожнього руху
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Постійне зростання інтенсивності автомобільного руху викликає серйозні транспортні проблеми, особливо на перехрестях з регульованим рухом, де перетинаються магістральні вулиці. Із збільшенням автомобільних потоків зростає навантаженість дорожньої мережі, що веде до затримок перед перехрестями, зниження пропускної здатності та підвищення кількості дорожньо-транспортних пригод [1–2]. У зв’язку з цим актуальним стає завдання вдосконалення транспортної інфраструктури для зменшення цих негативних чинників. Одним із перспективних напрямків вирішення проблеми є створення більш ефективних вулично-дорожніх мереж і покращення умов для громадського транспорту [2]. Ключовим аспектом цього процесу є впровадження систем координованого керування рухом на магістральних вулицях, що дозволяє синхронізувати роботу світлофорів, підвищуючи пропускну здатність перехресть і скорочуючи затримки [3]. При розробці оптимальних стратегій управління світлофорними об’єктами необхідно враховувати динаміку транспортних потоків, геометрію перехресть і характеристики руху. Неправильно налаштовані параметри можуть викликати утворення черг перед перехрестями, що погіршує ситуацію на дорогах і збільшує ризик аварій [4–5]. Об’єкт дослідження – магістральна вулиця Личаківська у місті Львові. Предмет дослідження – закономірності взаємозв’язку між параметрами дорожнього руху, умовами руху і характеристиками світлофорного регулювання на перехрестях. Мета дослідження: – провести аналіз сучасних методів синтезу циклів світлофорного регулювання та визначення їх компонентів; – розробити принципи оптимізації світлофорного циклу, уточнюючи параметри регулювання та порядок визначення тривалості інтервалів; – виконати моделювання для оцінки затримок транспортних засобів перед регульованими перехрестями; – обґрунтувати оптимальну тривалість циклу регулювання світлофорів. Для аналізу процесу розпаду автомобільних груп під час координованого світлофорного управління використовується спеціалізоване програмне забезпечення PTV VISSIM. Відомо, що поведінка автомобільних груп змінюється в залежності від відстані між перехрестями. Створено алгоритм моделювання, який дозволяє оцінити цей розпад при різних швидкостях транспортного потоку. Вихідні дані для імітаційного моделювання включають в себе вхідні та вихідні потоки транспортних засобів для кожного перехрестя, тривалість циклу світлофорного регулювання, тривалість червоного сигналу на магістралі, фази світлофорного циклу, а також відстань між суміжними перехрестями. Параметри, такі як швидкість руху та інтенсивність роз’їзду черги, задаються у вигляді нормативних показників. Отримано залежність щільності транспортного потоку вздовж смуги руху в залежності від обмеження максимальної швидкості. Встановлено, що при нижчій швидкості потоку група автомобілів стає більш стабільною. Зі зростанням швидкості від 20 до 60 км/год підвищується швидкість руху після проходження стоп-лінії, з максимальними показниками при 60 км/год. Однак, при таких швидкостях спостерігається розпад групи автомобілів, який посилюється зі збільшенням неоднорідності потоку. На малих відстанях від стоп-лінії склад потоку відіграє ключову роль, але з ростом цієї відстані його вплив зменшується через те, що швидші транспортні засоби обганяють повільніші. Інтенсивність руху на правій смузі також впливає на розмір групи автомобілів, що пов’язано з наявністю вантажного, громадського транспорту та автомобілів, які виконують повороти направо. Ключові слова – склад потоку, швидкість руху, транспортні затримки, координоване регулювання, довжина черги. Перелік використаних літературних джерел. 1. Поліщук, В. П. (2011). Організація та регулювання дорожнього руху: підручник/за заг. ред. ВП Поліщука; ОО Бакуліч, ОП Дзюба, ВІ Єресов та ін. К.: Знання України. 2. Дмитриченко, М. Ф., Вікович, І. А., & Зубачик, P. M. (2010). Про координоване управління транспортними потоками на вулично-дорожній мережі міста. Вісник [Національного транспортного університету], (21 (2)), 67-72. 3. Форнальчик, Є. Ю., Форнальчик, Е. Ю., Трушевський, В. Е., & Трушевский, В. Э. (2018). Управління дорожнім рухом на регульованих перехрестях у містах: монографія. 4. Васильєва, Г. Ю. (2007). Методи мінімізації затримок транспорту на магістральній вулично-дорожній мережі міст України. Дис.… к. т. наук, Київ. 5. Гілевич, В. В. (2016). Підвищення ефективності роботи регульованих перехресть з жорсткими світлофорними циклами (Doctoral dissertation, Львів, 2016).