Дослідження бар’єрів та стимулів на шляху впровадження краудшипінгової доставки на основі результатів опитувань

Автор: Мохняк Роман Ростиславович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Краудшипінг є інноваційним рішенням для оптимізації доставки останньої милі, що ґрунтується на концепції спільної економіки. Цей підхід залучає звичайних громадян (краудшиперів) для транспортування посилок під час їхніх щоденних поїздок. Краудшипінг сприяє зменшенню витрат, зниженню викидів вуглекислого газу та підвищенню гнучкості доставки [1]. Попри очевидні переваги, краудшипінг стикається з численними викликами, зокрема відсутністю довіри до нових моделей, правовими обмеженнями та складністю інтеграції з існуючими логістичними системами. Важливим аспектом є врахування бар’єрів і стимулів, які впливають на готовність громадян брати участь у таких проектах. До ключових бар’єрів належать економічні фактори, недовіра до моделі та операційні складнощі [2]. Практичні кейси, такі як Chronobee у Франції, BusMyThings в Італії та "Offi-Packerl" у Відні, демонструють перспективи краудшипінгових платформ. Однак для їхньої ефективності необхідно долати перешкоди, пов’язані із законодавством, страхуванням, технологіями та формуванням критичної маси учасників [3, 4]. Ця робота присвячена вивченню бар’єрів і стимулів для впровадження краудшипінгу в Україні, зокрема шляхом опитування громадян та застосування методів факторного аналізу. Мета дослідження полягає у формуванні рекомендацій для зменшення негативного впливу бар’єрів і підвищення привабливості моделі для потенційних учасників. За результатами дослідження виконано такі завдання: 1) Проведено аналіз літератури з дослідження факторів, що впливають на готовність громадян брати участь у краудшипінговій доставці. 2) Сформовано перелік із 21 бар’єра та 14 стимулів, що впливають на участь у краудшипінгу. 3) Проведено опитування серед 207 респондентів в Україні для оцінки впливу зазначених факторів. 4) Застосовано факторний аналіз для кластеризації бар’єрів і стимулів у чотири основні групи: інформаційні, економічні, операційні та соціальні. 5) Виконано ранжування бар’єрів і стимулів за значущістю методом Сааті та методом нечітких трикутних чисел. 6) Розроблено рекомендації для зменшення негативного впливу бар’єрів і стимулювання участі в краудшипінгу. Ключові слова: краудшипінг, опитування, нечітке трикутне число, бар’єри, стимули. Перелік використаних літературних джерел. 1. Fessler, A., Haustein, S., & Thorhauge, M. (2024). Drivers and barriers in adopting a crowdshipping service: A mixed-method approach based on an extended theory of planned behaviour. Travel Behaviour and Society, 35, 100747. 2. Taniguchi, E., Thompson, R. G., & Yamada, T. (2016). New opportunities and challenges for city logistics. Transportation Research Procedia, 12, 5-13. 3. Glaser, S., Jahnke, H., & Strassheim, N. (2023). Opportunities and challenges of crowd logistics on the last mile for courier, express and parcel service providers–a literature review. International Journal of Logistics Research and Applications, 26(8), 1006-1034 4. Ciobotaru, G., & Chankov, S. (2021). Towards a taxonomy of crowdsourced delivery business models. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 51(5), 460-485