Дослідження ефективності облаштування виділених смуг для громадського транспорту на ділянці вул. Стуса у місті Львові
Автор: Литвинов Володимир Сергійович
Кваліфікаційний рівень: магістр
Спеціальність: Організація перевезень і управління на транспорті (за видами транспорту)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Громадський транспорт є невід’ємною частиною життя суспільства, забезпечуючи розвиток економіки країни та сприяючи екологічній безпеці. Світова пандемія коронавірусу показала критичну важливість системи громадського транспорту для кожної держави. Обмеження на пересування та заповнюваність громадського транспорту створили значні труднощі як для громадян, так і для бізнесу та інших сфер діяльності, які продовжували працювати в умовах карантину. У таких обставинах питання ефективності роботи громадського транспорту стало особливо актуальним, адже він має забезпечувати транспортні потреби населення на високому рівні навіть у кризових ситуаціях, зберігаючи перспективу сталого розвитку. Таким чином, дослідження методів оцінки ефективності функціонування міського громадського транспорту є вкрай важливим і актуальним завданням [1]. На ефективність функціонування будь-якої системи впливає широкий спектр факторів як внутрішнього, так і зовнішнього середовища. Вони визначають ключові аспекти ефективності та методики її оцінювання. У контексті підприємств громадського транспорту показники ефективності мають включати не лише фінансову вигоду перевізників, але й рівень задоволеності пасажирів якістю наданих послуг [2-3]. До цього додаються такі важливі аспекти, як ступінь забезпечення суспільних потреб у перевезеннях, тобто обсяги перевезених пасажирів, а також рівень оновлення основних виробничих фондів, зокрема транспортних засобів. Розклад руху є важливим елементом при створенні збалансованої транспортної системи для організації перевезень пасажирів на маршрутах загального користування. Ефективність роботи транспортної мережі, яка є основою системи міських пасажирських перевезень, безпосередньо залежить від регулярності руху громадського транспорту [4]. Це досягається шляхом усунення неузгодженості на спільних ділянках маршруту, забезпечення рівних інтервалів руху та строгого дотримання черговості при під’їзді до зупинок. Одним з головних завдань організації міських автобусних перевезень є забезпечення високого рівня обслуговування пасажирів. В сучасних умовах одним із способів покращення пасажирських перевезень є ефективне управління рухом, що включає підвищення регулярності руху, удосконалення оперативного диспетчерського контролю, застосування методів диспетчерського регулювання та преміювання за своєчасність руху. У ситуації інтенсивного транспортного потоку відсутність актуальної інформації про стан перевезень призводить до неефективного диспетчерського управління і знижує якість інформаційного обслуговування пасажирів. Для забезпечення конкурентоспроможного розвитку транспорту в майбутньому необхідно впроваджувати інноваційні технології та системи моніторингу [5]. У роботі виконано ряд натурних досліджень та спостережень на вулично-дорожній мережі м Львів, які стасували збору інформації про організацію руху на ділянці вул. Стуса і умов руху ділянкою з метою облаштування там окремої смуги для громадського транспорту. Отримані результати мікроскопічного моделювання за існуючого стану та проєктованого варіанту можемо побачити як позитивні зміни так і незначні недоліки щодо окремої смуги. Об’єкт дослідження – ділянка вулиці Василя Стуса у м. Львів. Предмет дослідження –умови руху ТП на на ділянці вулиці за окремо облаштованої смуги ГТ. Мета дослідження: Дослідження ефективності облаштування виділених смуг на вулиці. Ключові слова – виділена смуга, громадський транспорт, черги ТЗ, затримка руху, транспортний потік. Література 1. Маргіта Н.О. Оцінка якості системи транспортного обслуговування пасажирів м. Львів / Н.О. Маргіта, Н.О. Ярема // Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія Міжнародні економічні відносини та світове господарство. – 2017. – Вип. 16, ч. 2. – С. 10–14. 12. 2. Морщенок Т. С. Огляд підходів до визначення економічної сутності поняття "ефективність" / Т. С. Морщенок, О. М. Біляк // Економічний вісник Запорізької державної інженерної академії. – 2016. – Вип. 1. – С. 7–13. 3. Treiber M. Congested traffic states in empirical observations and microscopic simulations / M.Treiber, A.Hennecke. – D. : Phys. Rev., 2000. – 1805 р 4. Son J. The effect of age, gender and roadway environment on the acceptance and effectiveness of Advanced Driver Assistance Systems / J. Son // Transp. Res. Traffic Psychol. – 2015. – No. 31. – Р. 12–24. 5. Tsigdinos S., Vlastos T. Erratum regarding missing Declaration of Competing Interest statements in previously published articles IATSS Research, Volume 46, Issue 1, April 2022, Pages 159-160.