Прогнозування завантаженості вулично-дорожньої мережі у Сихівському районі м. Львова

Автор: Білошицький Володимир Васильович
Кваліфікаційний рівень: магістр (ОНП)
Спеціальність: Розумний транспорт і логістика для міст (освітньо-наукова програма)
Інститут: Інститут механічної інженерії та транспорту
Форма навчання: денна
Навчальний рік: 2024-2025 н.р.
Мова захисту: українська
Анотація: Збільшення рівня автомобілізації населення позитивно впливає на загальну динаміку економічного розвитку, сприяє оновленню транспортної мережі та громадської інфраструктури, а також активізує економічні взаємодії. Автомобілізація відіграє важливу роль у процесах урбанізації, зокрема у формуванні приміських зон та зростанні міських агломерацій [1]. Підвищення доступу до особистого транспорту відкриває нові соціально-економічні можливості для жителів депресивних територій, зокрема шляхом полегшення доступу до медичних і освітніх послуг, розвитку підприємництва та мобільного переміщення ресурсів. Це підсилює динаміку циркуляції людського капіталу на національному рівні [1]. Водночас стрімке зростання кількості автомобілів спричиняє перевантаження дорожньої мережі. Аналіз показує, що чимало магістральних артерій функціонують на межі своєї пропускної здатності, а подекуди вона вже перевищена. Основним чинником цієї диспропорції є недостатній темп розвитку транспортної інфраструктури порівняно з темпами приросту автотранспорту [2–3]. Одним із найпомітніших негативних наслідків надмірної автомобілізації є формування заторів, що стали типовою проблемою для великих міст і міських агломерацій. Особливо гостро це проявляється в населених пунктах із чисельністю понад 500 тисяч мешканців, де підвищена щільність автомобілів та їх доступність створюють стійкий тиск на дорожню мережу. Інфраструктура часто не встигає за зростаючими потребами мобільності. За результатами сучасних досліджень і соціологічних опитувань, водії все частіше стикаються з заторами, ніж це було характерно для другої половини XX століття [4–5]. Об’єкт дослідження – транспортний район. Предмет дослідження – закономірності зміни рівня завантаження вулично-дорожньої мережі та динамічного коефіцієнта використання пасажиромісткості протягом дня на основі прогнозу. Мета дослідження: з використанням аналізу транспортної та містобудівної документації встановити перспективні обсяги руху по основним вулицям в районі проектування. У межах дослідження здійснено оцінку стану транспортної інфраструктури району, зокрема визначено основні напрямки громадського транспорту: чотири автобусні та два тролейбусні маршрути, що формують основне пасажирське навантаження. За результатами натурного обстеження встановлено, що інтенсивність транспортного потоку на вул. Зеленій досягає 650 одиниць на годину, тоді як на вул. Пимоненка – не перевищує 320 одиниць. Окрім цього, було сформовано прогнозні моделі, які відображають зміну динамічного коефіцієнта використання пасажиромісткості та рівня завантаження вуличної мережі. Значення першого показника коливається у межах 0,4–0,6, що свідчить про наявність потенціалу для збільшення обсягів перевезень громадським транспортом. У той же час завантаження проїзної частини, особливо у вечірні години пік, на окремих ділянках, зокрема на вул. Зеленій, може досягати 0,98, що вказує на критичне навантаження й потребує врахування при подальшому плануванні транспортного розвитку території. Ключові слова – транспортна інфраструктура, громадський транспорт, інтенсивність руху, завантаженість доріг, динамічний коефіцієнт. Перелік використаних літературних джерел. 1. European Commission. (n.d.). Mobility and Transport – Urban Mobility. https://transport.ec.europa.eu 2. City of Copenhagen. (2018). Bicycle account 2018. https://kk.dk/city-cycling 3. Bundesministerium fur Umwelt. (2019). Nachhaltige Mobilitat in deutschen Stadten (48 S.). BMU. 4. UITP. (2020). Public transport and urban development (78 p.). International Association of Public Transport. 5. OECD. (2017). The governance of land use in OECD countries: Policy analysis and recommendations (156 p.). OECD Publishing.